«Όταν το μυθιστόρημα συνάντησε τον κινηματογραφο»
Δέσποινα Κακλαμανίδου, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 2006.
Η συγγραφέας, που διδάσκει ιστορία κινηματογράφου στη Σχολή κινηματογράφου του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου έγραψε αυτό το βιβλίο για τους μαθητές της με άξονα θεωρητικές προσεγγίσεις και συγκριτικές αναλύσεις που φωτίζουν σε πρώτο επίπεδο.
Καθώς διαβάζεις στο βιβλίο τις σχέσεις μεταξύ κινηματογράφου και λογοτεχνίας, με βάση τα μεθοδολογικά εργαλεία που βοηθούν κάθε σινεφίλ και μελετητή να εστιάσει με την προσέγγιση μέσω των αφηγηματικών και δομικών σχέσεων λογοτεχνίας και σινεμά στη συγκριτική μελέτη των δύο μορφών τέχνης, δίνει στον αναγνώστη μια επαρκή θεωρητική βάση για το δεύτερο και πιο συναρπαστικό και ενδιαφέρον μέρος της μελέτης που αφορά την ανάλυση τεσσάρων κινηματογραφικών εκδοχών των «Επικίνδυνων σχέσεων» (τον Βαντίλ , Φρίαρς , Φόρμαν) αλλά και τα «ερωτικά παιχνίδια» του Καμπλ όπως και τρεις διασκευές σύγχρονων μυθιστορημάτων : « Ο γητευτής των αλόγων» , «Το κορίτσι με το σκουλαρίκι» και το « Το ημερολόγιο της Μπρίτζετ Τζόουνς».
Η συγγραφέας κάνει το θέμα της ακόμα πιο ενδιαφέρον αναδεικνύοντας πως η σωστή επιλογή των λογοτεχνικών σημείων της πλοκής ή και η αναίρεση τους με σωστή χρήση των εκφραστικών μέσων του κινηματογράφου μπορούν να λειτουργήσουν για μια επιτυχημένη μεταφορά του μυθιστορήματος στην οθόνη που είτε βελτιώνει ένα αδύναμο μυθιστόρημα με αισθητικά κριτήρια είτε αποκαλύπτει την εσωτερική ομορφιά και αξία του. Έτσι απορρίπτεται το όποιο κριτήριο της «πιστότητας» που ταλανίζει το πεδίο της κινηματογραφικής μεταφοράς κλείνοντας το δρόμο στη γόνιμη έρευνα στο συγκεκριμένο πεδίο που αποτελεί ιδιαίτερο κλάδο των κινηματογραφικών σπουδών τις δύο τελευταίες δεκαετίες στα περισσότερα πανεπιστήμια στον κόσμο και γι’ αυτό αξίζει το ενδιαφέρον κάθε σινεφίλ αναγνώστη.
Επιπλέον οι ταινίες που αναλύονται με εύστοχες παραπομπές σε ιστορικά και κοινωνιολογικά στοιχεία για το μπακραουντ της κάθε μυθιστορίας είναι ταινίες με ιδιαίτερη καλλιτεχνική αξία και αποτελούν από μόνες τους αφορμή για πολλές αισθητικές προσεγγίσεις που καλύπτονται με μια εμπνευσμένη γραφή από την συγγραφέα.
Νίκος Θωμόπουλος