Η άγνωστη
ΜΕΤΑΞΥ ΘΡΙΛΕΡ ΚΑΙ ΝΟΥΑΡ
Ο Τζουζέπε Τορνατόρε επιστρέφει με μια ιδιαίτερη ταινία, πολύ διαφορετική στο ύφος της από το προηγούμενο έργο του. «Η άγνωστη» δε φαίνεται να ανήκει σε ένα συγκεκριμένο κινηματογραφικό είδος αλλά δανείζεται στοιχεία από πολλά. Είναι περισσότερο θρίλερ ή ακόμα νουάρ, όπως χαρακτηρίστηκε στον ιταλικό τύπο, αλλά και μελόδραμα, και ως ένα βαθμό, πολύ χαμηλό βαθμό, μια κοινωνική κριτική.
Πρωταγωνίστρια η Ιρένα, μετανάστρια από την Ανατολική Ευρώπη, η οποία για να επιβιώσει στρέφεται στην πορνεία. Όπως είναι φυσικό και αναμενόμενο η Ιρένα γίνεται θύμα εκμετάλλευσης ενός πολύ σκληρού «μαφιόζου» που την προωθεί όχι μόνο για να ικανοποιεί σεξουαλικά τους πελάτες της αλλά και για να μένει έγκυος ώστε να μπορεί αυτός να πουλάει τα μωρά. Η πλήρης εκμετάλλευση του σώματος της γυναίκας. Η Ιρένα όμως θα ερωτευτεί και αργότερα θα το σκάσει ελπίζοντας σε μια καλύτερη ζωή. Θα δουλέψει ως καθαρίστρια και μετά ως οικονόμος στο σπίτι μιας εύπορης οικογένειας, των Άντακερ. Θα χρησιμοποιήσει κάθε μέσο για να πλησιάσει τους Άντακερ (το κίνητρό της δε θα το μάθουμε παρά στο τέλος) φτάνοντας μέχρι και στο έγκλημα. Παρόλα αυτά ο χαρακτήρας της Ιρένα δε γίνεται απωθητικός και αυτό εξαιτίας του μυστηρίου που την περιβάλλει το οποίο προκαλεί έντονα την περιέργεια του θεατή. Σιγά-σιγά θα έρθει ξανά αντιμέτωπη με το παρελθόν της από όπου δεν μπορεί να ξεφύγει .
Ο Τορνατόρε φτιάχνει μια χιτσκοκική ατμόσφαιρα σε αρκετά σημεία η οποία γίνεται εντονότερη με τις μουσικές παραπομπές του Ένιο Μορικόνε. Η όψη της ταινίας μοιάζει να χωρίζεται στα δύο, από τη μια η παλιά ζωή της Ιρένα, το σκοτάδι και ο τρόμος, ακόμα και στο νέο της διαμέρισμα, και από την άλλη ο εύπορος κόσμος των Άντακερ (παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν) και η σχέση της με την μικρή τους κόρη. Το ίδιο και η μουσική αλλάζει ανάλογα με το περιβάλλον όπως και ο σκηνοθέτης περνάει από το ένα κινηματογραφικό είδος στο άλλο. Η ταινία χαρακτηρίζεται από διαρκή κίνηση.
Θα μπορούσε πολύ εύκολα να γίνει μια δακρύβρεχτη ιστορία για την μετανάστρια που πουλάει το κορμί της, όμως η ταινία παίρνει άλλη πορεία. Ο Τορνατόρε εμπνεύστηκε από μια είδηση στην εφημερίδα κατά την οποία ένας άντρας υποχρέωνε τη γυναίκα του να μένει έγκυος για να πουλάει τα παιδιά της. Ο Τορνατόρε, όπως αναφέρει ο ίδιος, δεν ήθελε να κάνει ένα κοινωνικό σχόλιο -κατά τη γνώμη του τέτοιες ταινίες δεν έχουν λόγο ύπαρξης- και πραγματικά η ουσία του έργου, η επίλυση του δράματος βρίσκεται στην αποκάλυψη των μυστικών της πρωταγωνίστριας.
Σημαντικό χαρακτηριστικό της ταινίας είναι η βία, η βία σε όλες τις μορφές της και ανάμεσα σε όλους τους χαρακτήρες, ακόμα και στον τρόπο που σχετίζεται η Ιρένα με το μικρό κορίτσι όταν προσπαθεί να την μάθει να αμύνεται (από τις πιο ρεαλιστικές και επώδυνες σκηνές). Πολλές φορές βέβαια οι χαρακτήρες μοιάζουν απλοϊκοί όσο και οι μεταφορικές εικόνες και σε αρκετά σημεία η ταινία απογοητεύει. Κατά τα άλλα όμως ο Τορνατόρε ξέρει να φτιάχνει ατμόσφαιρα και η «Άγνωστη» είναι πραγματικά, αν όχι τίποτα άλλο, ατμοσφαιρική.
Φανή Γολέμη
Η άγνωστη
(la sconosciuta)
Σκηνοθεσία: Giuseppe Tornatore
Σενάριο: Massimo De Rita, Giuseppe Tornatore
Φωτογραφία: Fabio Zamarion
Μοντάζ: Massimo Quaglia
Μουσική: Ennio Morricone
Κοστούμια: Nicoletta Ercole
Ειδικά εφέ: Giuseppe Squillaci
Ερμηνεύουν: Kseniya Rappoport (Ιρένα), Michele Placido (Μούφα), Claudia Gerini (Βαλέρια Άντακερ), Margherita Buy (δικηγόρος της Ιρένα), Pierfrancesco Favino (Ντονάτο Άντακερ), Piera Degli Esposti (Τζίνα), Clara Dossena (Τία Άντακερ), Alessandro Haber (πορτιέρης), Ángela Molina (Λουκρέτσια), Pino Calabrese (Ματζιστράτε), Nicola Di Pinto (εραστής της Ιρένα)
Παραγωγή: Laura Fattori
Έτος παραγωγής: 2006
Χώρα παραγωγής: Ιταλία
Χρόνος: 118΄.
Η ΑΓΝΩΣΤΗ