BORDERTOWN
Bordertown
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΝΤΕΤΕΚΤΙΒ
Να πάρετε την ταινία σαν αφορμή για ένα… μορφωτικό ταξίδι, για μια… εκπολιτιστική περιήγηση στα σύνορα του Μεξικού με τις ΗΠΑ! Σε κάποιο σημείο των συνόρων, βρίσκεται η πόλη Χουάρεθ, όπου η αστυνομία δίνει επίσημο αριθμό γυναικών που δολοφονήθηκαν, αφού πρώτα βιάστηκαν, 350 (οι «φήμες» τις ανεβάζουν σε 5.000)! Και, βέβαια, δεν είναι η μόνη μεξικάνικη πόλη, η οποία έχει παρόμοιο πρόβλημα. Η ταινία στέκεται στο Χουάρεθ.
Δε θα διαφωνήσουμε με τον επίσημο αριθμό, που δίνει η αστυνομία. Όλοι γνωρίζουμε την αξιοπιστία των αριθμών της αστυνομίας!.. Όπως και να’χει, όμως, έστω και μια γυναίκα να πεθαίνει με αυτό τον τρόπο, είναι ντροπή για όλη την πολιτισμένη ανθρωπότητα! Στη συγκεκριμένη περίπτωση, και αυτό το καταγγέλλει η ταινία, η ντροπή βαρύνει εξολοκλήρου τις κυβερνήσεις του Μεξικού και των ΗΠΑ. Οι οποίες σε αυτά τα συγκεκριμένα σύνορα έχουν στήσει ένα απάνθρωπο παιχνίδι. Επειδή ακριβώς σε αυτό το σημείο συγκεντρώνονται χιλιάδες εξαθλιωμένοι προλετάριοι προσπαθώντας να περάσουν στη Βόρεια Αμερική, οι βιομήχανοι και των δυο πλευρών των συνόρων, βρίσκουν άφθονα φθηνά εργατικά χέρια. Με τις ευλογίες, λοιπόν, των δυο κυβερνήσεων έχουν στήσει δεκάδες εργοστάσια. Εργοστάσια που δεν πληρούν καμία προδιαγραφή.
Εκεί μέσα, μέσα σε αυτά τα άθλια και παράνομα εργοστάσια, γίνεται ο πρώτος βιασμός. Μεροκάματο ένα δολάριο την ημέρα. Καμία προστασία. Χέρια και πόδια κόβονται καθημερινά από τις μηχανές! Όσες γυναίκες παραμένουν αρτιμελείς και έχουν την ατυχία να είναι νέες -και ίσως και όμορφες- πέφτουν απάνω σε κάθε λογής συμμορίες. Εκεί, αυτές πια, αντιμετωπίζουν το σεξουαλικό βιασμό, ο οποίος, σε αρκετές περιπτώσεις συνοδεύεται και από θάνατο (για να μην υπάρχουν ίχνη)! Τα θύματα θάβονται κατά δεκάδες στην έρημο δίπλα στις πολυάριθμες και τραγικές παραγκούπολεις!
Αυτό πάνω κάτω είναι το αληθινό θέμα της ταινίας. Η οποία ενώ έγινε με καθαρά εμπορικές προδιαγραφές, ακόμα και η παρουσία των δυο πρωταγωνιστών το μαρτυρεί (Τζένιφερ Λοπέζ - Αντόνιο Μπαντέρας), δεν αποφεύγει να αποκαλύψει και να καταγγείλει. Να καταγγείλει και τις δυο πλευρές!
Η ταινία, ακόμα και στις πιο εμπορικές της στιγμές, αυτές που οι δυο πρωταγωνιστές «καθαρίζουν για πάρτη μας», για πάρτη των εξαθλιωμένων Μεξικανών, εξακολουθεί να είναι αξιοπρεπής! Σέβεται όσο μπορεί το θέμα της και γι’αυτό αναγκάζει και τον θεατή να τη σεβαστεί και αυτή. Παρότι και οι δυο γνωρίζουν την αφετηρία της δημιουργίας της συγκεκριμένης ταινίας!
Νίκος Αντωνάκος
(Αυτή η κριτική δημοσιεύεται με την άδεια της εφημερίδας Ριζοσπάστης)
Bordertown
Σκηνοθεσία: Gregory Nava
Σενάριο: Gregory Nava
Φωτογραφία: Reynaldo Villalobos
Μοντάζ: Padraic McKinley
Μουσική: Graeme Revell
Ήχος: Richard Kitting, Jonathan Miller
Κοστούμια: Elisabetta Beraldo
Σκηνικά: Marcia Calosio
Ειδικά εφέ: Scott Hastings, Dale Malley, Geoffrey C. Martin, Jason Prentice
Ερμηνεύουν: Jennifer Lopez (Λορέν Αντριάν), Antonio Banderas (Αλφόνσο Ντιάζ), Kate del Castillo (Έλενα Ντιάζ), John Norman (Ρόουλινγκς), Irineo Alvarez (Ντομίνικο Εσπάρτζα), Richard Barela (ασθενής νοσοκομείου), Randall Batinkoff (Φρανκ Κοζέρσκι), Juan Diego Botto (Μάρκο Αντόνιο Σαλαμάνκα), Sonia Braga (Τερέσα Κασίλας), Julio Cedillo (Χούλιο), Peter Gonzales Falcon (διευθυντής αστυνομίας)
Παραγωγή: Simon Fields, Sue Jett, Jennifer Lopez, Barbara Martinez Jitner, Gregory Nava
Έτος παραγωγής: 2006
Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ, Αγγλία
Χρόνος: 113΄
Εταιρεία διανομής: Σπέντζος Films.
BORDERTOWN