ΣΙΝΕΜΑ INFO.GR. Ένα website αφιερωμένο στον κινηματογράφο.
ΑΡΧΙΚΗ | ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ | ΤΑΙΝΙΕΣ | ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ | ΗΘΟΠΟΙΟΙ | ΝΕΑ
ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

 

 

 

 

 

NEW YORK WAITING

Περιμένοντας στη Νέα Υόρκη


Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΜΙΑΣ ΣΧΕΣΗΣ

Ο σκηνοθέτης της ταινίας είναι πολύ δημιουργικός! Είναι σκηνοθέτης, σεναριογράφος, παραγωγός, μοντέρ! Το «Περιμένοντας στη Νέα Υόρκη», είναι η πρώτη του σκηνοθετική δουλειά σε ταινία μεγάλου μήκους! Παρότι σαραντάρισε, γεννήθηκε το 1967, κράτησε, φαίνεται, πολλά στοιχεία νεανικού ρομαντισμού. Με αυτά τα δυο όπλα, λοιπόν, την σκηνοθετική πρωτιά και το νεανικό ρομαντισμό, έγραψε ένα απλό σενάριο, πήρε τρεις- τέσσερις νέους καλούς ηθοποιούς, διάλεξε και ένα ενδιαφέρον περιβάλλον (Νέα Υόρκη) και μας συστήθηκε. (Η ταινία είναι σουηδικής παραγωγής, αλλά γυρίστηκε ολόκληρη στη Νέα Υόρκη -και ο σκηνοθέτης Σουηδός είναι, επίσης).

Η… γνωριμία του μαζί μας ήταν αρκετά πετυχημένη! Ο Χοακίμ Χέντεν δεν είναι, πραγματικά ή τεχνητά, πολύπλοκος. Οι έρωτες των νέων τον ενδιέφεραν, σε αυτούς εστίασε την προσοχή του. Και ενώ έψαξε βαθύτερα από την επιφάνεια, δεν έμπλεξε με «ψυχαναλύσεις» και «φροϋδικά» συμπλέγματα. Οι δυο κεντρικοί ήρωές του είχαν κάποιες αξίες και αυτές υπερασπίστηκαν. Καθαρά πράγματα! Υγιεινά, θα έλεγα!

Οι χυμοί της ταινίας είναι, ακριβώς, οι αξίες των ηρώων της. Εκείνος έχει προκαλέσει και περιμένει μια τελευταία συνάντηση με τη νεαρή φίλη του. Της έδωσε το καθοριστικό ραντεβού, στο οποίο θα βάζανε τις σχέση τους σε γερές βάσεις, στο ψηλότερο κτήριο του κόσμου, στο Εμπάϊερ Μπίλντινγκ (είναι άραγε ακόμα το ψηλότερο;). Δεν θέλει να ζει στην αμφιβολία. Όσο οδυνηρό και αν είναι για εκείνον, θέλει να ξεκαθαρίσει τον ορίζοντα. Οι αυταπάτες δεν είναι έρωτας. Και τα ψέματα, επίσης.

Περιμένοντας, λοιπόν, στη Νέα Υόρκη, πάνω του πέφτει μια νεαρή κοπέλα. Η οποία έχει, μόλις, παρατήσει τον άστατο και άπιστο φίλο της. Χωρίς δράματα και καυγάδες. Με αξιοπρέπεια. Φόρτωσε τις βαλίτσες της και έφυγε. Οι απιστίες και οι επιπολαιότητες, δεν είναι έρωτας. Είναι αρρώστια! Αυτή εκτιμάει τον έρωτα!..

Οι δυο αυτοί καθαροί νέοι ανταμώνουν τυχαία. Μέσα σε είκοσι τέσσερις, σχεδόν, ώρες, που θα διαρκέσει η επαφή τους, όντας και οι δυο σε μεταβατική στιγμή, καθοριστική, όμως, για το χαρακτήρα τους, αλλά παράλληλα και απελευθερωμένοι, αφού έχουν πάρει τις αποφάσεις τους, θα μιλήσουν ειλικρινά! Θα ανοιχτεί ο ένας στον άλλον. Θα νοιώσει και θα εκτιμήσει ο ένας τον άλλον. Λίγο πριν χωρίσουν, αυτός για να πάει στη φίλη του (αν έρθει εκείνη) και αυτή για να μπει στο αεροπλάνο για να γυρίσει στην επαρχία όπου ζει, το ζευγάρι θα νοιώσει απέραντη τρυφερότητα. Ίσως και έρωτα…

Αυτή είναι η υπόθεση της ταινίας! Σχεδόν τίποτα! Αυτό το… τίποτα, όμως, καταφέρνει να σε συγκινήσει. Γιατί έχει ειλικρίνεια και απλότητα. Γιατί είναι γυρισμένο με θετική ματιά. Ο σκηνοθέτης, φαίνεται, πιστεύει και εμπιστεύεται τους θετικούς ήρωες. Οι οποίοι, ιδιαίτερα μετά την ιδιωτικοποίηση της σοσιαλιστικής κινηματογραφίας, σχεδόν εξαφανίστηκαν ολοκληρωτικά από τις οθόνες! Όπως εξαφανίστηκαν και οι «ταινίες περί έρωτος». Οι οποίες δεν πρέπει να συγχέονται με τις… ερωτικές ταινίες!

Σε μια περίοδο, λοιπόν, όπου όλες οι «παραξενιές», η βία, ο ατομισμός, η κονόμα και ο αριβισμός, τα «παλικάρια», οι «ράμπο» και οι superman, το γυμνό, τα ναρκωτικά, οι ποικίλες σεξουαλικές «αποκλείσεις» και άλλα παρόμοια, κατακλύζουν τις οθόνες, και αποπροσανατολίζουν τη νεολαία, ο Χοακίμ Χέντεν, μας παρουσιάζει την άλλη όψη της ζωής. Μας παρουσιάζει τα παιδιά με τα καθαρά και θετικά αισθήματα και τις θετικές αξίες. Τα οποία η σημερινή κινηματογραφική βιομηχανία, σχεδόν στο σύνολό της, τα έχει περάσει στο περιθώριο. Αυτές είναι οι αρετές της ταινίας και γι’αυτό τη συστήνω! Η ταινία μιλάει για τον έρωτα. Στη βάση που μίλησε ο Σαίξπηρ. Στη βάση και με την αισθητική της δημοτικής ποίησης και των δημοτικών τραγουδιών.

Στα συν, ακόμα, της ταινίας οι ερμηνείες των νεαρών ηθοποιών, οι έξυπνοι και στοχαστικοί διάλογοι και το πολύ ήσυχο κλίμα της εικόνας (όσοι δείτε την ταινία, θα δείτε μια άλλη Νέα Υόρκη). Χωρίς καπνούς, φασαρία, φώτα νέον και βία. Θα δείτε μια Νέα Υόρκη για ανθρώπους!

Νίκος Αντωνάκος
(Αυτή η κριτική δημοσιεύεται με την άδεια της εφημερίδας Ριζοσπάστης)


Περιμένοντας στη Νέα Υόρκη
(New York waiting)
Σκηνοθεσία: Joachim Hedén
Σενάριο: Joachim Hedén
Φωτογραφία: Patrik Thelander
Μοντάζ: Joachim Hedén
Ήχος: Per Thuresson
Κοστούμια: Karonlina Vertus
Ειδικά εφέ: Johan Windh
Ερμηνεύουν: Chris Stewart (Σίντνεϊ), Annie Woods (Άρμι), Katrina Nelson (Κορίν), Don Wildman (Μίκαελ), Molly Fix (Τζένι), D.C. Douglas (Έξιον), Angelic Carney (Τζένιφερ), Judy Moss (γείτονας), John Trapani (κάτοχος κάμερας), Joe Flood (οδηγός ταξί), Victor Kobayashi (ασιάτης), Rachen Assapiomonwait (ασιάτης), Megan Alter (μπαγούμαν), Kristin Johansen (σερβιτόρα εστιατορίου), Marisa Petsakos (σερβιτόρα καφετέριας)
Παραγωγή: Joachim Hedén, Jonas Sörensson
Έτος παραγωγής: 2006
Χώρα παραγωγής: Σουηδία
Χρόνος: 89΄
Εταιρεία διανομής: Seven Films.

ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Το www.cinemainfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στην κινηματογραφική τέχνη και τους συντελεστές της. Μια δημιουργία του www.internetinfo.gr

2006-2007 © www.CINEMAINFO.GR