ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
ANGEL-A
Ένας Αλγερινός με γαλλική καταγωγή καταδιώκεται από τη μαφία γιατί χρωστά πολλά λεφτά. Ή θα πληρώσει ή θα το σκοτώσουν. Μπροστά του βρίσκεται μια όμορφη γυναίκα η οποία είναι πρόθυμη να το βοηθήσει, με κάθε τρόπο, να βγει σώος από αυτή την κατάσταση. Αυτός γραπώνει αυτή την ευκαιρία και δεν αφήνει να του ξεφύγει. Και σώζεται.
Η ιστορία ακούγεται κοινότυπη. Και από μια πρώτη άποψη είναι! Όταν όμως ο σκηνοθέτης είναι ο Λικ Μπεσόν, τότε τα πράγματα αλλάζουν. Ο πρωτομάστορας του γαλλικού εμπορικού κινηματογράφου αποφασίζει να κάνει κάτι το διαφορετικό. Μετά από ταινίες που έφεραν το γαλλικό κινηματογράφο στις αίθουσες της Αμερικής και του υπόλοιπου κόσμου, δίπλα στις αμερικάνικες υπερπαραγωγές, γυρίζει σε ένα εντελώς διαφορετικό στιλ. Έχουμε μια ασπρόμαυρη ιστορία, γεμάτη ρυθμό, δράση και εναλλαγές των χώρων τόσο πολύ που ξαφνιάζει το θεατή.
Δεν καταφέρνει να αποφύγει την ανάλυση των χαρακτήρων μέσα στην ίδια την ταινία, την φλυαρία, που μαστίζει την πλειοψηφία των γαλλικών ταινιών. Το περίεργο είναι ότι αυτή η ταινία ξεκίνησε μαζί με τους «Μινιμόι», που βγήκε πριν μια εβδομάδα και τέλειωσε σχεδόν συγχρόνως με αυτή την ταινία του. Το στιλ τους είναι πολύ διαφορετικό, σα να ήθελε ο Μπεσόν να κάνει ένα διάλυμα στον εμπορικό του κινηματογράφο, να δείξει ότι μπορεί να κάνει και κάτι άλλο, πιο ποιοτικό κινηματογράφο.
Σχεδόν τα καταφέρνει με την πολύ στιλιζαρισμένη φωτογραφία του, τις αργές λήψεις που εναλλάσσονται με τις γρήγορες αλλαγές, με τον γρήγορο, μερικές φορές, ρυθμό. Ο θεατής θα μπει στην ουσία της υπόθεσης με τις λήψεις που θα μας θυμίσουν ένα καλό ρεπορτάζ, μια αναφορά με την οποία θα τελειώσει πολύ γρήγορα με το έχει γίνει και με το τι πρόκειται να γίνει. Μετά ο Μπεσόν θα ζωγραφίσει ένα καμβά με αδρές πινελιές, έναν κόσμο ονειρικό. Δεν έχει καταλάβει όμως ότι η σιωπή και αυτό που δε λέγεται αλλά εννοείται, δημιουργεί μια μεγαλύτερη ψυχολογική πίεση στο θεατή, κατά συνέπεια, μια ατμόσφαιρα.
Σε γενικές γραμμές, είχαμε εμείς και ο ίδιος ανάγκη ενός διαλείμματος και ενός «πιστοποιητικού» ότι και αυτός μπορεί να διεκδικήσει μια θέση στον καλλιτεχνικό κόσμο του κινηματογράφου. Κάτι που το είχε επιδιώξει στην πρώτη του ταινία, μικρού μήκους, την «L’avant derneir» (1981). Πάντως ο ίδιος έχει δηλώσει, όταν επισκέφθηκε πρόσφατα τη χώρα μας, ότι δεν πρόκειται να κάνει άλλο κινηματογράφο, ότι τελειώνει εδώ, ότι κουράστηκε. Μήπως, όμως, αυτή η ταινία είναι μια καινούργια αρχή;
Angel-A
Σκηνοθεσία: Luc Besson
Σενάριο: Luc Besson
Φωτογραφία: Thierry Arbogast
Μοντάζ: Thierry Arbogast
Μουσική: Anja Garbarek
Ήχος: Jean Minondo
Κοστούμια: Martine Rapin
Ειδικά εφέ: Georges Demétrau, Jérome Miel
Ερμηνεύουν: Jamel Debbouze (Αντρέ), Rie Rasmussen (Άγγελος Α), Gilbert Melki (Φρανκ), Serge Riaboukine (Πέντρο), Akim Chir (αρχιμαφιόζος), Eric Balliet (φύλακας του Φρανκ), Venus Boone (μητέρα της Άντζελα), Michel Chesneau (ντετέκτιβ), Solange Milhaud (γυναίκα στο Σαιν-Λαζάρ), Todd M. Thaler (πατέρας της Άντζελας)
Παραγωγή: Luc Besson
Έτος παραγωγής: 2005
Χώρα παραγωγής: Γαλλία
Χρόνος: 90΄
Εταιρεία διανομής: Audio Visual.