ΤΕΥΧΟΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
Κινηματογραφική κριτική από τους συντάκτες του www.cinemainfo.gr Κριτικές κινηματογραφικών ταινιών 2010
|
|
Τεύχος Σεπτεμβρίου - september issue
Σκηνοθεσία R.J. Cutler
Πρωταγωνιστούν Anna Wintour, Grace Coddington, Andre Leon Talley
Το ``cool group`` αντεπιτίθεται. Και βρήκε την κατάλληλη ώρα! Η ``ομάδα των μοδάτων`` του παγκόσμιου χωριού μας ``πασπαλίζει`` με αστερόσκονή τη μίζερη ζωή μας για μιάμιση ώρα χορταστικής επίδειξης της ματαιοδοξίας του.
Άλλοι πάλι το λένε και ντοκιμαντέρ.
Από την ώρα που η Μέριλ Στριπ μεταμορφώθηκε σε διάβολο που φορούσε Prada, κόσμος και ο κοσμάκης έμαθε την ύπαρξη της σιδεράς κυρίας της Vogue, Anna Wintour. Είναι το πρόσωπο στο οποίο βασίστηκε αρχικά το βιβλίο και μετέπειτα η ταινία ``Ο διάβολος φοράει Prada``. Είναι η διευθύντρια της αμερικάνικης έκδοσης του περιοδικού μόδας Vogue, ή όπως λένε οι fashionistas, της Βίβλου της μόδας. Ήταν θέμα χρόνου, λοιπόν, να ενδιαφερθεί κάποιος για την πραγματική κυρία Wintour, για το πρόσωπο πίσω από τον μύθο.
Και η αλήθεια είναι ότι η φλεγματική κυρία Wintour έχει δημιουργήσει ένα τεράστιο μύθο γύρω από το όνομά της. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι μεγάλοι σχεδιαστές μόδας, όπως ο Oscar De la Renta και η Vera Wang που θα δείτε και στην ταινία, περιμένουν με αγωνία, για να μη πω με τρόμο, τα σχόλια της larger than life διευθύντριας για τις νέες τους κολεξιόν. Στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, οι φωτορεπόρτερ και οι δημοσιογράφοι έχουν τα βλέμματά τους στραμμένα πάνω της, αγνοώντας τους σταρ που την περιτριγυρίζουν. Το τεύχος Σεπτεμβρίου της Vogue διαμορφώνει την παγκόσμια μόδα, επιβάλλοντας τάσεις και απόψεις που γίνονται αποδεκτές από άκρη σε άκρη του πλανήτη. Και όλα αυτά, γιατί τις επέλεξε η Anna Wintour.
Η ίδια φαίνεται να αντιμετωπίζει την εξουσία της με στωικότητα στα όρια της μετριοπάθειας. Η αγγλοσαξονική της καταγωγή δεν της επιτρέπει, άλλωστε, να περιέλθει σε ακρότητες. Φαντάζει σαν μια αδιαπέραστη προσωπικότητα, μια γυναίκα-ρομπότ που δε χάνει ποτέ την ψυχραιμία της μπροστά στις δυσκολίες. Παρολαυτά δεν χάνει την ευκαιρία να αντεπιτεθεί στους ``εχθρούς`` της μόδας, που ανάμεσά τους φαίνεται να είναι και η ίδια της η οικογένεια. Όπως λέει με πικρία συγκαλυμμένη με μπόλικες δόσεις ειρωνείας, τα τρία αδέλφια της ``διασκεδάζουν`` με τη δουλειά της. Είναι το ``μαύρο πρόβατο`` μιας μεγαλοαστικής οικογένειας, τα μέλη της οποίας έχουν ``σοβαρά`` επαγγέλματα και δεν ασχολούνται με τα …ρούχα.
Αλλά τι σημασία έχει η αποδοχή μερικών ζηλόφθονων κοινών θνητών τη στιγμή που η ίδια ηγείται των απανταχού Very Important People του πλανήτη. Προφανώς καμία, διότι όπως λέει και η ίδια στην ατάκα που χαρακτηρίζει όλο το ντοκιμαντέρ :``ο κόσμος που υποβαθμίζει τη μόδα με άσχημα σχόλια, το κάνει γιατί νιώθει αποδιωγμένος από το cool group και ως αποτέλεσμα, την κοροϊδεύει``.
Η ``μετριοπαθής`` κυρία Wintour ``έβγαλε νύχια`` υπερασπιζόμενη το δικαίωμα στην πολυτέλεια και στον καταναλωτισμό. Στην ανάγκη για εξουσία και δόξα. Δηλαδή στη μόδα όπως την αντιλαμβάνεται και την προωθεί.
Προφανώς για την Anna Wintour δεν υπάρχει άνθρωπος στον πλανήτη που να επιθυμεί άλλα πράγματα στη ζωή του πέρα από τη δόξα και το χρήμα. Που δε βλέπει στον ύπνο του συνολάκια Chanel και γόβες Louboutin, που δεν ζει για να καταναλώνει, αλλά καταναλώνει για να ζει. Που τα ``cool groups`` και οι VIP τον αφήνουν αδιάφορο, γιατί προτιμάει να ζει τη ζωή του και όχι να τη χαραμίζει κυνηγώντας τα 15 λεπτά δημοσιότητας.
Η αγγλοσαξωνική της πειθαρχία δεν την ``έσωσαν`` από αυτό το μικρό ολισθηματάκι. Η μάσκα της σιδηράς κυρίας έπεσε θριαμβευτικά, ενώ ο σκηνοθέτης έκανε τα στραβά μάτια, αφήνοντας να φανεί, ηθελημένα ή μη, το πραγματικό πρόσωπο της μόδας. Αυτό που διαχωρίζει τους ανθρώπους σε cool και μη, σε σημαντικούς και ασήμαντους, σε έχοντες και wannabe.
Όσον αφορά στο υπόλοιπο (πέραν της ``ατάκας``) ντοκιμαντέρ ``Τεύχος Σεπτεμβρίου`` (εναλλακτικός τίτλος ``Ο εμίρης και ο κακομοίρης``), ο χρόνος κυλάει αργά και βασανιστικά, ακολουθώντας τους κακόμοιρους υφισταμένους της Wintour να περιφέρονται σε γραφεία και sets ``θάβοντας`` με το βαμβάκι την αφεντικίνα τους και τον Mario Testino να προσπαθεί να κάνει σταρ την αδιάφορη Sienna Miller. Μοναδική ``παραφωνία`` η συντάκτρια μόδας και ``δεξί χέρι`` της διευθύντριας, Grace Coddington, η οποία τολμάει να χύσει και ένα δάκρυ, αποκαλύπτοντας ψήγματα ανθρώπινης ύπαρξης στον αποστειρωμένο κόσμο της Vogue.
Όπως έλεγε και ο άλλος ``διάβολος`` Al Pacino, ``η ματαιοδοξία είναι η αγαπημένη μου αμαρτία``. Σ’ αυτή θα είναι για πάντα δέσμια η ``ιέρεια`` της παγκόσμιας μόδας. Εμείς, βέβαια, προλαβαίνουμε ακόμη να δραπετεύσουμε.
Καλή μας λευτεριά!
ΤΕΥΧΟΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
|
|