15ο Φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας 2009
ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Για 15η χρονιά γίνεται το Φεστιβάλ αυτό που διοργανώνει το περιοδικό Σινεμά στην Αθήνα. Οι προβολές γίνονται στους κινηματογράφους Αττικόν, Απόλλων και Δαναός 1 κι 2. Συνδιοργανωτής, μαζί με το περιοδικό Σινεμά είναι ο ΟΤΕ Conn-X, ο Δήμος Αθηναίων και ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων. Μεγάλος χορηγός είναι το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης. Χορηγοί είναι το Υπουργείο Πολιτισμού, η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, το Media Desk Hellas, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ο Ιανός, ο Ζολώτας (που φιλοτέχνησε τα βραβεία), η Πρεσβεία της Γαλλίας, το Γαλλικό Ινστιτούτο, το ΙΟΜ, ο Αθήνα 984, ο ΟΠΑΠ, τα ΕΛΤΑ, η Τράπεζα Πειραιώς, η NESTEA, το MEGA, το MAD TV, το TV5 Monde, το e-go.gr, o 963red, το Metropolis και η Kosmocar.
ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΙ ΟΙ ΧΟΡΗΓΟΙ;
Από μια πρώτη άποψη θα έλεγε κανείς ότι αυτό το Φεστιβάλ είναι πηγμένο στους χορηγούς και πολύ περισσότερο στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα. Όμως αν λάβουμε υπόψη μας ότι ένα Φεστιβάλ στοιχίζει -και μάλιστα κοστίζει πολλά λεφτά-, τότε θα δούμε ότι, με δεδομένο την ηχηρή απουσία του κράτους στην οικονομική υποστήριξη, οι χορηγοί που προσφέρουν κάτι, το οποίο κοστολογείται ως παροχή υπηρεσιών, είναι όντως απαραίτητοι. Δε θα πρέπει λοιπόν να μας παραξενεύουν αυτά τα ονόματα, αλλά να μας παραξενεύει η απουσία της οικονομικής υποστήριξης των κρατικών φορέων. Κάτι ανάλογο είχαμε γράψει και για το Φεστιβάλ της Κω που έγινε στις αρχές Σεπτέμβρη του 2009. Το ζητούμενο πάντως είναι να γίνει το Φεστιβάλ, να προβληθούν οι ταινίες και το κοινό να γεμίζει τις αίθουσες.
Ο κινηματογράφος είναι ένα αγαθό ή προϊόν που γίνεται από ένα δημιουργό και ορίζεται ως κινηματογραφικό έργο, που έχει ολοκληρώσει τον κύκλο παραγωγής του, μόνο όταν προβάλλεται σε κοινό με εισιτήριο. Κατά συνέπεια τόσο το Φεστιβάλ όσο και οι δημιουργοί των ταινιών έχουν ανάγκη αυτή την προσέλευση του κοινού. Οι ταινίες, λοιπόν, θα πρέπει να καλύψουν όλες τις προτιμήσεις, εφόσον το Φεστιβάλ δεν είναι προσανατολισμένο σε μια ιδιαίτερη θεματική. Για αυτό το λόγο συνυπάρχουν εδώ ταινίες που απευθύνονται σε νεανικό κοινό με αυτές που είναι για πολύ ή λίγο κινηματογραφόφιλους και με κινηματογραφικά έργα που τα ονομάζουμε main stream και παρουσιάζονται εδώ λίγο καιρό πριν να βγουν στις αίθουσες, τις πρεμιέρες.
ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
Δικαιολογείται έτσι ο τίτλος του Φεστιβάλ, «Νύχτες Πρεμιέρας», εμπλουτίζεται όμως με ταινίες που μας ανοίγουν νέους δρόμους, κάτι που το παρατηρούμε όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, πολύ περισσότερο όταν ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, ο οποίος έκανε μια ανάλογη στροφή και στο περιοδικό Σινεμά. Πλέον μπορούμε να δούμε την ταινία του Χόλιγουντ, μαζί με αυτή όμως και την ταινία του Peter Greenaway, «Rebrandt’s j’accuse», ή τις «The perfect human» και «Good and evil», του Jorgen Leth, ο πρώτος μεγάλωσε στην Αγγλία και πλέον ζει και δημιουργεί στην Ολλανδία, ενώ ο δεύτερος δημιουργεί και ζει στη Δανία, ο ένας και ο άλλος δουλεύουν πάνω στην Περφόρμανς (Performance), ξεπερνώντας τα στενά όρια του κινηματογράφου και εμβαθύνοντας στον ενιαίο παραστατικό χώρο, όπου όλες οι τέχνες συνυπάρχουν για να αποδώσουν την αφήγηση όπως αυτή υπάρχει στην καθημερινή ζωή μας.
Έχουμε λοιπόν πολλές δυνατότητες να ακολουθήσουμε διαφορετικές διευθύνσεις και να ανοίξουμε όλο και περισσότερο τους ορίζοντές μας. Αν προσθέσουμε σε αυτά τα παραδείγματα τις ταινίες cult, όπως «Macunaima» Joaquim, του Pedro de Andrade, «Re-animator», του Stuart Gordon, «The Saragossa manuscript», του Wojciech Has, και «Enter the dragon», του Robert Clouse, τα αφιερώματα, όπως αυτό στο Sion Sono, από την Ιαπωνία, τότε καταλαβαίνουμε ότι αυτό το Φεστιβάλ είναι ένας μπαξές όπου όλα βρίσκονται σε μια θέση, αρκεί κάποιος να την ανακαλύψει και να πιάσει το «φρούτο» και να το γευτεί.
Ας δούμε τώρα, βήμα προς βήμα, αυτό το Φεστιβάλ όσο μπορέσαμε να το παρακολουθήσουμε και να βρούμε τελικά τα δυνατά και αδύναμα σημεία του. Όλα αυτά στα κείμενα που ακολουθούν αυτή τη μικρή εισαγωγή.
Γιάννης Φραγκούλης
15ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ ΣΙΝΕΜΑ