Φεστιβάλ Ecofilms
Ρόδος ecofilms 2009
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ρόδου
ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΥΡΚΑΓΙΑ
Σε ορισμένα Φεστιβάλ δεν έχει σημασία η αρίθμηση. Σημασία έχει ότι γίνονται κάθε χρόνο, με την ίδια δύναμη, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή. Αυτό ισχύει για το Ecofilms, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Εικαστικών Τεχνών Ρόδου (Rodos International Films and Visual Arts Festival).
Παρακολουθώ αυτό το Φεστιβάλ από τότε που γίνονταν στη Ζάκυνθο μέχρι φέτος στη Ρόδο. Καλλιτεχνική διευθύντριά του είναι η Λουκία Ρικάκη και οργανωτικός υπεύθυνος ο Νίκος Νικολαΐδης. Από τις πρώτες διοργανώσεις στη Ζάκυνθο μέχρι αυτές στη Ρόδο βλέπουμε μια ανοδική πορεία. Μαζί με εμάς και οι θεατές πρέπει να γίνονται μάρτυρες αυτής της εξέλιξης γιατί κάθε χρόνο οι θεατές, στη Ρόδο, αυξάνονται, σα να δίνουν ένα καλοκαιρινό ραντεβού στη Ρόδο με ταινίες που αναφέρονται στο περιβάλλον.
ΠΟΙΟΙ ΤΟ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΟΥΝ
Το Ecofilms διοργανώνεται από τη μη κερδοσκοπική εταιρεία «Εικόνα και Περιβάλλον», το Δήμο Ροδίων και τον Πολιτιστικό Οργανισμό Δήμου Ροδίων. Υποστηρίζεται από τον Οργανισμό Πολιτιστικής Ανάπτυξης Δωδεκανήσου, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, την Κινηματογραφική Λέσχη Ρόδου «Θέασις». Είναι υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού. Συνεργάστηκαν το Πολεμικό Μουσείο της Αθήνας, το Μεσογειακό Ινστιτούτο Κινηματογράφου και ο Υδροβιολογικός Σταθμός Ρόδου. Χορηγοί επικοινωνίας είναι η ΕΡΤ, το Δεύτερο Πρόγραμμα, η ΕΡΑ Ρόδου, η TVXS.gr, το onculture.eu, το cineman.gr, η mediasoup.gr, ο ραδιοφωνικός σταθμός Λυχνάρι FM και το περιοδικό Ως3. Το Ecofilms είναι ιδρυτικό μέλος στο Παγκόσμιο Δίκτυο Κινηματογραφικών Φεστιβάλ για το Περιβάλλον (EFFN).
Ο υπουργός Πολιτισμού σημειώνει: «Ο πολιτισμός δεν είναι μόνο το απόθεμα πνευματικής και αισθητικής παράδοσης μιας κοινωνίας. Πολιτισμός είναι και νέες δημιουργίες που προστίθενται και σωρεύονται πάνω σε αυτό το απόθεμα. Και το εμπλουτίζουν και το μεγαλώνουν. Πολιτισμός είναι και οι νέες αξίες, τα νέα πρότυπα που προκύπτουν κάθε στιγμή, σε αυτό το συνεχή διάλογο του χθες με το αύριο. Του χθες που φέρει μέσα του ο δημιουργός. Με το αύριο που περικλείνει τις αγωνίες του και τις φιλοδοξίες του και τα όνειρά του. Αυτή η συνεχής ροή καλλιτεχνικής δημιουργίας, μπολιασμένη από την αγωνία για το αύριο, βρίσκει φαντασιακή διέξοδο -έκφραση και λύτρωση- μέσα από νέες μορφές, νέες φόρμες, νέες τεχνοτροπίες που δίνουν απάντηση σε προβλήματα προαιώνια και νέα. Τωρινά και παντοτινά.
Για αυτό προσπάθειες όπως αυτή του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Εικαστικών Τεχνών Ρόδου, με επίκεντρο την οικολογία, στηρίζονται από το Υπουργείο Πολιτισμού. Γιατί παράγουν πολιτισμό. Γιατί είναι πολιτισμός.
Το Ecofilms της Ρόδου πέτυχε και κέρδισε τη διεθνή αναγνώριση, ακριβώς γιατί ακριβώς αυτή τη συνείδηση προάγει, αυτήν ακριβώς την οικουμενικότητα οικοδομεί. Μια τοπική πρωτοβουλία που αναδείχθηκε σε ένα από τα σημαντικότερα φεστιβάλ του είδους στον κόσμο».
Αν βέβαια ο υπουργός πιστεύει αυτά που λέει, τότε θα πρέπει να στηρίξει πιο πολύ αυτό το Φεστιβάλ που γίνεται με λίγα χρήματα και προσφέρει πολλά στην κοινωνία της Ρόδου. Η ανάγκη της επικοινωνίας με το πιο ενεργό κομμάτι της τοπικής κοινωνίας, με τους μαθητές, γέννησε ένα άλλο Φεστιβάλ μέσα σε αυτό, το Ekokids που δείχνει οικολογικές ταινίες σε παιδιά, αφού έχει εκπαιδεύσει τους δασκάλους πιο μπροστά, έτσι ο κινηματογράφος γίνεται ένα μάθημα στο σχολείο και, μαζί με αυτόν, η οικολογία.
ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ
Οι προβολές των ταινιών ξεκινούν το πρωί, στο χειμερινό κινηματογράφο, δίπλα στο Δημαρχείο. Συνεχίζονται σε αυτόν μέχρι αργά το βράδυ. Από τις 9.00 το βράδυ και μετά γίνονται προβολές στο θερινό κινηματογράφο Ρόδον, ο οποίος βρίσκεται δίπλα στο χειμερινό κινηματογράφο.
Οι ταινίες είναι αρκετές, μικρού, μεσαίου και μεγάλου μήκους. Για κάθε μία από αυτές τις κατηγορίες υπάρχει μια Κριτική Επιτροπή που απαρτίζεται από ανθρώπους του Κινηματογράφου και του οικολογικού χώρο. Η Κριτική Επιτροπή για τις ταινίες μεγάλου μήκους απαρτίζεται από τους Jim Quilty, Καναδός δημοσιογράφος, Richard Kwietniowski, σκηνοθέτης και σεναριογράφος αγγλοπολωνικής καταγωγής, και Στέργιος Νιζήρης, σκηνοθέτης. Η Κριτική Επιτροπή για τις ταινίες μεσαίου μήκους έχει μέλη της την Aneta Leskinovska, σεναριογράφο από τα Σκόπια, το Γιάννη Μυλόπουλο, καθηγητή υδραυλικής και τεχνικής περιβάλλοντος, και την Irena Taskovski, Βόσνια παραγωγό και οργανώτρια φεστιβάλ. Η Κριτική Επιτροπή ταινιών μικρού μήκους αποτελείται από τους Elena Giuffrida, Ιταλίδα παραγωγό, το Χρίστο Γεωργίου, σκηνοθέτη από την Κύπρο, και την Ευανθία Τσαντίλα, εικαστικό καλλιτέχνης από τη Θεσσαλονίκη. Η Κριτική Επιτροπή ελληνικών ταινιών, εκτός από το Χρίστο Γεωργίου και την Ευανθία Τσαντίλα, έχει μέλος της την Αφροδίτη Αθανασοπούλου, φιλόλογο.
Εκτός από τα διαγωνιστικά τμήματα, ταινίες προβάλλονται και στα αφιερώματα. Έτσι έχουμε το Αφιέρωμα στο Παγκόσμιο Οικολογικό Βραβείο Green Award, το οποίο δίνεται στην καλύτερη ταινία που προάγει περισσότερο την ευαισθητοποίηση σε σχετικά με το περιβάλλον θέματα, λαμβάνοντας υπόψη την καλλιτεχνική αξία και την πρωτοτυπία των δημιουργών της. Ακόμα έχουμε το Αφιέρωμα στο Ιστορικό Αρχείο του Πολεμικού Ναυτικού Μουσείου της Αθήνας, με ταινίες από το 1897 που αφορούν στις επιχειρήσεις του πολεμικού ναυτικού. Πρόκειται για ολιγόλεπτες ταινίες που παρουσιάζουν άγνωστες πτυχές της ελληνικής ιστορίας. Ο Κωνσταντίνος Τσιμογιάννης, Πρόεδρός του, σημειώνει ότι «η δική μας προσπάθεια είναι, μέσα από τις μικρές μας δυνάμεις να ευαισθητοποιήσουμε τους αρμόδιους αλλά και τους δημιουργούς και νέους σκηνοθέτες για τη σπουδαιότητα και χρησιμότητα των κινηματογραφικών αρχείων».
Το τρίτο αφιέρωμα αφορά στον Στέφανο Τσιβόπουλο, νέο σκηνοθέτη που δραστηριοποιείται στον πρωτοποριακό χώρο του κινηματογράφου. Ζει και εργάζεται ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ολλανδία έχει κάνει πέντε ταινίες μικρού μήκους που έχουν βραβευθεί σε διάφορα φεστιβάλ. «Στο κέντρο της τέχνης μου βρίσκεται η έρευνα, η συλλογή και η ανάλυση αρχείων φωτογραφιών, επίκαιρων, αρχείων ταινιών και άλλου είδους ιστορικών εικόνων που αποτελούν τη συλλογική μας μνήμη. Αυτά τα αρχεία αποκόπτονται από το ευρύτερο πλαίσιό τους και χρησιμοποιούνται στη δουλειά μας ανάποδα, αντί να υπηρετούν το σκοπό τους ανασυντάσσονται ώστε να αφηγηθούν μια νέα ιστορία. Στον πυρήνα της δουλειάς μου βρίσκεται η εξής προϋπόθεση: είναι περισσότερο σημαντικός ο τρόπος που αφηγείσαι μια ιστορία παρά η ίδια η ιστορία. Η αληθινή ή μη προέλευση της ιστορίας έρχεται δεύτερη μπροστά στη δυνατότητα της εικόνας να δημιουργήσει αυθεντικά συναισθήματα και να παραβλέψει τα γεγονότα. Έτσι τα αρχεία δεν είναι απαραίτητα «εκπρόσωποι» της ιστορικής αλήθειας, αλλά άλλος ένας τρόπος να αφηγηθείς μια ιστορία.», αναφέρει ο Στέφανος Τσιβόπουλος.
Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ
Θα πάμε στη Ρόδο και από εκεί θα στέλνουμε καθημερινές ανταποκρίσεις για τις ταινίες που θα δούμε, τις παράλληλες εκδηλώσεις του Φεστιβάλ, τις συνεντεύξεις τύπου, την κίνηση των θεατών. Στο τέλος θα κάνουμε μια κριτική αποτίμηση του Φεστιβάλ, κάποια σχόλια για τα βραβεία που θα δοθούν.
Να σημειώσουμε ότι αυτό το Φεστιβάλ προτιμά να μην ταξιδεύει σε διαφορετικά μέρη διότι θέλει να επέμβει στα καλλιτεχνικά και γνωστικά πεδία της Ρόδου. Εκτιμάται, από τους οργανωτές, ότι αν το Φεστιβάλ μεταφερθεί κάπου αλλού, μετά τη λήξη της διοργάνωσής του στη Ρόδο, μέρος του ή οι βραβευμένες ταινίες του, θα χαθεί στον ωκεανό των πολιτιστικών εκδηλώσεων και θα αποδυναμωθεί το μήνυμά του. Πάντως μπορεί να διευκολύνει όσους θα επικοινωνήσουν με τους δημιουργούς και θα πάρουν την άδεια για να προβάλουν ταινίες σε διαφορετικά μέρη της Ελλάδας.
Γιάννης Φραγκούλης
ECOFILMS 2009 - ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗ ΡΟΔΟ