ΣΙΝΕΜΑ INFO.GR. Ένα website αφιερωμένο στον κινηματογράφο.
ΑΡΧΙΚΗ | ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ | ΤΑΙΝΙΕΣ | ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ | ΗΘΟΠΟΙΟΙ | ΝΕΑ
Ο PETER PARKER ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΙΟ ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

Spiderman3

Spiderman3

 

Spiderman3

Ο PETER PARKER ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΙΟ ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ

Ο καθένας αναρωτιέται για το μέχρι που ο σκηνοθέτης Sam Raimi μπορεί να φτάσει με το «Spiderman 3», ο ίδιος θα απαντούσε ότι «ο Harry Osborn έχει αναπτύξει μια έρπουσα μορφή που την ονομάζει sky stick, αντικαθιστά την παλιότερη γενιά, μπορεί τώρα να πολεμά στον ουρανό με την πολεμική τέχνη του ζίου ζίτσου, κάτι που θα το ονομάζαμε sky jitsu».

Ο Raimi ήρθε με ένα τζάκετ, ένα μπλουζάκι και ένα μπλουτζίν, κάθισε στον καναπέ, τακτοποίησε τα μαλλιά του και η έκσταση φάνηκε στα μάτια του όταν θυμήθηκε. «Είχα δει ένα τρέιλερ κάποια χρόνια πριν την ταινία «Gykata», πρόκειται για μια μάχη με φόντο τη γυμναστική, έδειχναν κάποιους που πάλευαν, το θανατηφόρο καράτε, όπως έλεγαν. Μου άρεσε που το έλεγαν καρατέι, ήταν τόσο γουστόζικο.», αναμνηστικά από το Spiderman, σε διαφορετικά μεγέθη, υπήρχαν παντού στο γραφείο του. Είχαμε επισκεφθεί στο γραφείο του το Raimi για την προηγούμενη έκδοση της ταινίας, το 2002, το ίδιο μπουκάλι ουίσκι Maker’s Mark ήταν στη θέση του. «Α, αυτό το μπουκάλι ήταν πιθανόν, 50 μπουκάλια πριν», λέει ο σκηνοθέτης και αφήνει να φανεί ένα χαμόγελο ενθυμούμενος την προηγούμενη επιτυχημένη ταινία του. «Θέλουμε να έχουμε το δικό μας στιλ πολεμικών τεχνών, αυτό υπόσχεται αυτό το τρέιλερ. Με αυτή την προσέγγιση μπορούμε να χτυπάμε το Σπάιντεϊ, να πέφτει κάτω και να στροβιλίζεται γύρω-γύρω. Στην κυριολεξία θέλω να μεταφέρω τη μάχη στους ουρανούς», λέει ο Raimi, έχοντας εκστασιαστεί από την κίνηση της εικόνας.

Ο ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ

«Έτσι είναι αυτός. Από αυτόν γίνονται όλα.», λέει ο Tobey Maguire, ο οποίος έχει παίξει και στα τρία «Spiderman», όταν ακούει για το Raimi, «Κάνει ταινίες για το θέαμα.», συνεχίζει. Αν υπήρχε μια τριάδα από εμψυχωμένους, επιτυχημένους σκηνοθέτες, ο Raimi θα ήταν στην κορυφή της, μαζί με τον Peter Jackson, από τη Νέα Ζηλανδία, και το νεαρό Bryan Singer. Ο Raimi έγινε γνωστός από την τριλογία «Evil dead», τις καλτ ταινίες τρόμου, για να «στιγματιστεί» ως σκοτεινός σκηνοθέτης ταινιών που φέρνουν αναταραχή, με ταινίες όπως το «A simple plan» και το «The gift». Τώρα όμως, πάνω από όλα, είναι ο βασιλιάς του Spiderman, ο οποίος ήδη έχει γράψει δύο ταινίες με εισπράξεις 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε όλο τον κόσμο.

«Είναι σαν ο Ελία Καζάν να έχει μπει σε ένα γιγαντιαίο κορμί ενός σκηνοθέτη δράσης», θα πει ο Thomas Haden Church ο οποίος παίζει το Φλιντ Μάρκο (δηλαδή το Σάντμαν, ένα κρετίνο που μπορεί να μεταμορφώνεται μέσα από την άμμο σε μια στερεά μορφή) στην τρίτη ταινία, «σαν ο Ελία Καζάν και Otto Preminger να είχαν ένα παιδί, ένα διάδοχο».

Ο Raimi επιμένει στην άποψη του, ότι ο «Spiderman 3» είναι ένα ενδόμυχο δράμα, αν και ο προϋπολογισμός του φτάνει στο αστρονομικό ποσό των 250 εκατομμυρίων δολαρίων. «Αυτό που ήταν σημαντικό για εμένα ήταν ο Peter Parker, ο έρωτας της ζωής του, η Mary Jane Watson, και η πολύ δυνατή σχέση του με τον καλύτερό του φίλο, το Harry Osborn, και πως αυτό το τρίγωνο μπορεί να συνεχιστεί και να αναπτυχθεί. Σκέφτηκα οτιδήποτε που θα μπορούσε να καταστρέψει ή να διαβρώσει αυτή τη σχέση, αυτό θα ήταν ένα πρόβλημα», λέει.

ΕΝΑ ΧΑΖΟ ΠΑΙΔΙ

Αυτό, όπως λέει ο Raimi, είναι που κρατάει ζωντανό το «Spiderman 3», αυτό ακούγεται λίγο ρομαντικό πριν από όλα. «Ο καλύτερος τρόπος να διασκεδάζεις το κοινό είναι να κάνεις κατανοητό το χαρακτήρα με ένα πιο εσωτερικό τρόπο. Θέλω να ξέρω ποιος είναι αυτός, ποιες είναι οι αδυναμίες του. Θέλω να ξέρω πόσο άθλια αισθάνεται. Θέλω να γνωρίζω ποιο θα είναι το επόμενο ανθρώπινο σώμα στο οποίο θα μεγαλώσει.» Ξεκίνησε το «Spiderman 3» λίγο μετά αφού τέλειωσε ο «Spiderman 2». «Κάθισα με τον αδελφό μου Ίβαν (με τον οποίο συνεργάστηκε στις πρώτες δύο ταινίες) και αναρωτηθήκαμε για το ποιοι είναι οι χαρακτήρες και τι είναι αυτό που αυτοί θέλουν να κάνουν για να μάθουν τη ζωή τους.» Τα δύο αδέλφια γαντζωθήκαν στην τελευταία εικόνα του «Spiderman 2», ένα πολύ κοντινό της Μαίρη Τζέιν (Kirsten Dunst) η οποία ανησυχεί όταν βλέπει το Σπάιντέι, ο οποίος ξέρει ότι είναι ο Πήτερ που μάχεται στον αέρα, φωνάζοντας σαν ένα μικρό παιδί. «Είναι μια γυναίκα με ανασφάλειες η οποία το έχει πάρει απόφαση να είναι μαζί με τον άντρα που αγαπάει, αδιάφορο τι θα της κοστίσει αυτό.», λέει ο Raimi. Ως προς τον Πήτερ, «Ο κακόμοιρος είναι έτοιμος για μια ημέρα γεμάτη για την οποία θα ήταν υπερήφανος, σκέφτεται ότι θα έχει ότι επιθυμεί, αλλά δεν είναι παρά ένα χαζό παιδί.»

Η τρίτη κατάσταση ξεκινά από το γεγονός ότι ο Σπάιντερμαν δεν έχει αμφισβητηθεί, αφού είναι ένας αναγνωρισμένος ήρωας. «Είναι μια όμορφη κλασική ιστορία.», λέει η παραγωγός Laura Ziskin, «Τώρα έχει δύναμη, όλα επιτρέπονται, έχει το κορίτσι του και ανθρώπους σαν αυτόν. Και τώρα με ποιους πειρασμούς θα δοκιμαστεί; Χάνει το δρόμο του και τον ξαναβρίσκει.» Για να προλάβει αυτά που θα κάνουν τους φανατικούς των κόμικ και του ανιμέισιον να γοητευτούν, ο Raimi ξαναδιαβάζει την ιστορία του Σπάιντερμαν για να δημιουργήσει ένα οδυνηρό και περίπλοκο κομβικό σημείο μέσα στην ψυχή του Πήτερ. Συνειδητοποιεί ότι η δολοφονία του θείου του Μπεν, στην πρώτη ταινία, που πίστεψε ότι ήταν εξαιτίας κάποιου λάθους του επειδή δε σταμάτησε τον κλέφτη όταν είχε την ευκαιρία, ήταν ουσιαστικά δουλειά του συνεργάτη αυτού του κλέφτη. Ο Φλιντ Μάρκο που πήδηξε έξω από το αυτοκίνητο χωρίς να γίνει αντιληπτός. Όταν λοιπόν ο Σπάιντεϊ πιάνει τον κλέφτη και τον πετά έξω από ένα παράθυρο, προκαλώντας το θάνατό του, τιμωρεί λάθος άνθρωπο. Αν δείτε το «Spiderman», την επίμαχη σκηνή, θα δείτε ότι αυτή η αλλαγή είναι ορατή για μια απειροελάχιστη χρονική στιγμή.

«Όταν ο Πήτερ καταλαβαίνει ότι αυτός φταίει για το φόνο, είναι τόσο υπερήφανος, σκοπεύει να σκοτώσει τον άνθρωπο που ήταν υπεύθυνος για το θάνατο του Μπεν.», λέει ο Raimi, «Δε θέλει να ξαναδεί τα σημεία του παρελθόντος. Η Μαίρη Τζέιν δεν μπορεί να το αντέξει. Ήταν έτοιμη να αντιμετωπίσει κακοποιούς και κινδύνους, αλλά όχι ο πραγματικός εαυτός της. Δε βοηθά το ολίσθημα του χαρακτήρα της Τζέιν ενώ ο Πήτερ μεταμορφώνεται σε κόκκινο και μπλε. «Ο Πήτερ είναι σε διαφορετική θέση και ζει μια διαφορετική μέρα.», λέει ο Maguire, ο οποίος εκτιμά ότι ο Raimi δομεί στέρεα το χαρακτήρα του, «Δε θα ήθελα να αντιμετωπίσω παρόμοια πράγματα. Δε θέλω να το δω σε τέσσερις σκηνές να διαπραγματεύεται με τον Τζ. Τζ. Τζέιμσον, ανεξάρτητα από την αξία της εικόνας.»

Ο ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ

Στην εφημερίδα, ο Πήτερ θα αντιμετωπίσει ένα νέο συναγωνισμό από τον Έντι Μπροκ (Topher Grace), ένα φωτογράφο που τραβά τον Σπάιντερμαν και που αναπτύσσεται για να είναι ο άλλος εαυτός του Βένομ, έναν κρετίνο που θα έχει αραχνοειδείς δυνάμεις, όχι όμως όπως ο Σπάιντεϊ. «Τι θα γίνει αν ένας που μοιάζει με τον Πήτερ δεν είχε μια πατρική φιγούρα σαν αυτή του θείου Μπεν; Τι θα συνέβαινε αν μια παρόμοια δύναμη πέσει σε λάθος χέρια;», αναρωτιέται ο Topher Grace. Και τότε έρχεται η Γκβεν Στέισι (Bryce Dallas Howard) την οποία ο Σπάιντερμαν σώζει από την πρώτη στιγμή της ταινίας. Η Γκβεν είναι μια προνομιούχος φανατική υποστηρίχτρια, στην πραγματικότητα ο Reimi θεώρησε ότι έκανε ένα πρώτο αντικείμενο στοργής στον πρώτο «Spiderman». «Αλλά μετά από πολλές αναλύσεις καταλάβαμε ότι το μοναδικό δυναμικό στοιχείο στη Γκβέν, αν έχετε διαβάσει, είναι ο θάνατός της και το αντίκτυπό του στον Πήτερ. Αν την κοιτάξετε σαν ένα ζωντανό άνθρωπο, είναι παρόμοια με τη Μαίρη Τζέιν. Στο «Spiderman 3» είχε ωριμάσει ο χρόνος για να βάλουμε περισσότερους από την οικογένεια του Σπάιντερμαν», λέει ο Raimi, στο κόμικ αυτή πεθαίνει στη μάχη στη γέφυρα που ήταν ένα κεντρικό σημείο στην πρώτη ταινία.

Ο Raimi χρεώνει την εισαγωγή του Μπροκ στον παραγωγό Avi Arad, ο οποίος μέχρι πρόσφατα ήταν ο Πρόεδρος και Γενικός Διευθυντής των Marvel Studios. «Είχε πει ότι οι φανατικοί υποστηριχτές ήθελαν να δουν το Βένομ. Έρχομαι από μια διαφορετική γενιά. Διάβασα το κόμικ τη δεκαετία του 1970, όταν ήταν Green Goblin, Sandman, Electro, Mysterio, the Vulture. Ο Βένομ μπήκε στα τέλη της δεκαετίας του 1980, αλλά ο Avi είπε ότι θέλουν να το δουν, να μην είμαι εγωιστής, ο Σπάιντερμαν είναι ο μύθος του καθενός, όχι μόνο ο δικός μου», αναφέρει ο Raimi. Η μετουσίωση του Μπροκ σε Βένομ είναι το αποτέλεσμα ενός ξένου συμβιωτή οργανισμού που προσβάλει αυτούς που το φιλοξενούν, κάνοντάς τους πιο δυνατούς, απελευθερώνοντας επίσης τη σκοτεινή τους πλευρά. Πρώτα ο συμβιωτής μπήκε μέσα στον Πήτερ ο οποίος, εξαιτίας της μάχης με το Φλιντ Μάρκο, είναι ένας καλοδεχούμενος οργανισμός που φιλοξενεί. Λερώνεται το ρούχο του Σπαϊντέι, γίνεται μαύρο μετά από μια σκηνή στο Μετρό, όπου ο Σπάιντερμαν παλεύει με το Σάντμαν. Αυτό δίνει δύναμη στο Σπαϊντέι, του δυναμώνει το ηθικό, το βλάπτει όμως λίγο. «Μπορεί να εκτοξεύσει κύματα, να τρέξει πιο γρήγορα, να πηδήξει περισσότερο. Είναι πιο δυνατός και, ατυχώς, χρειάζεται φροντίδα», λέει ο Raimi.

Πάντως, ο Σάντμαν και ο Βένομ έχουν εκπληκτικές και αντιμαχόμενες δυνάμεις, αναφέρει ο Raimi, είναι η πολύπλοκή τους λειτουργία να κάνουν κακό σε πολλές περιπτώσεις: «Ήθελα να εξανθρωπίσω τους κακούς. Επειδή είναι η ιστορία του Πήτερ Πάρκερ που μαθαίνει ότι όλοι είμαστε άρρωστοι και κανένας από εμάς δεν είναι εντελώς σωστός ή λάθος.» Επίσης, λειτουργώντας τις πολύπλοκες συναισθηματικές λειτουργίες, ο Χάρι Όσμπορν βλέπουμε ότι έχει κληρονομήσει το αξίωμα του Green Goblin από τον πατέρα του. Έτσι ο Χάρι και ο Πήτερ μπορούν να πετούν, η Dunst όμως λέει ότι αυτό το θέμα είναι καθαρά προσωπικό τους: «Προσπαθούμε όλοι να βρούμε τον εαυτό μας σε αυτή την ταινία. Οι σχέσεις -ειδικά εγώ, ο Χάρι και ο Πήτερ- είναι γεμάτες από ιστορικά στοιχεία και μπορούμε να δεχτούμε την ιστορία με πιο έντονο τρόπο. Υπάρχουν πολλές ιστορίες που καταλήγουν σε μία. Αισθάνομαι ότι κάθε στιγμή γυρνάμε μια σκηνή. Ο Sam εξήγησε όλη την ταινία στον καθένα, όλοι, λοιπόν, καταλάβαμε ποια είναι ακριβώς η θέση μας.»

ΠΕΡΙΕΡΓΟ ΚΑΣΤΙΝΓΚ

Για να πραγματοποιήσει αυτό που ήθελε, ο Raimi πήρε από διάφορες και αταίριαστες πηγές στοιχεία για το κάστινγκ του. «Η Γκβέν Στέισι είναι η πληθωρική ξανθιά και είμαι ο χαρακτήρας της κοκκινομάλλας», λέει η Howard («The village», «Lady in the water»). «Ήμουν πραγματικά σοκαρισμένη. Ειδικά όταν είδα φωτογραφίες από τους χαρακτήρες. Ήταν κάτι σαν αυτό: Δεν υπήρχαν εκατομμύρια γυναίκες στο Λος Άντζελες για να έχουμε τώρα μια ασυμφωνία. Το ανέκδοτο ήταν ότι ψάχνω μια ξανθιά σε μια πασίγνωστη κοκκινομάλλα και μια κοκκινομάλλα σε μια πασίγνωστη ξανθιά. Υπήρχαν πολλά προβλήματα με τα μαλλιά.», λέει η Ziskin.

Ο Grace έμοιαζε στο Maguire και έτσι ήταν πιο δύσκολο να παίξει ένα χαρακτήρα δίπλα στο Σπάιντερμαν. Και ήξερε το Σπαϊντέι πολύ καλά από παιδί: «Θυμάμαι ότι είχα διαβάσει τόσα κόμικ και η μάνα μου είχε πει: «Διάβασε τα μαθήματά σου. Θα σου χρειαστούν αυτά όταν μεγαλώσεις;». Θα σου πω, μαμά, της είχα απαντήσει.» Δέχτηκε να παίξει. «Βλέποντας τον Tobey, την πρώτη και τη δεύτερη φορά, σκέφτηκα, αυτή θα είναι η πιο καλή δουλειά.»

Από τη μεριά του ο Maguire, 31 ετών, του άρεσε να πηγαίνει στη σκοτεινή πλευρά. «Είχαμε πολύ πλάκα, ο Sam και εγώ. Τις πρώτες μέρες προσπαθήσαμε να φανταστούμε ποιος θα ήταν ο τόνος σε όλο αυτό. Θέλαμε να είμαστε ενεργοί. Έπρεπε να παίξουμε με ακρίβεια και προσπαθούσαμε να μπούμε σε κάθε ξεχωριστό χαρακτήρα ο οποίος θα ήταν διαφορετικός αλλά όχι εντελώς έξω από αυτό.», λέει ο Maguire.

Ο Raimi ήθελε να δημιουργήσει μια μεγαλύτερη αίσθηση του ιλίγγου, γυρνώντας το «Spiderman». «Ήθελα να μπω μέσα στο περιβάλλον του και να πετάξω με αυτόν.», λέει. «Κατ’αρχήν, ήθελαν μια βοήθεια για το πώς θα κινηματογραφήσουν τις σκηνές που ο Σπάιντερμαν πετάει πάνω στους δρόμους. Τα πλάνα ήταν πολύ στατικά. Και τώρα ο Sam είναι ικανός να τα κάνει πιο δυναμικά, υπολογίζοντας τις κινήσεις της κάμερας. Ως θεατής, έχει ο καθένας εμπειρίες του να είναι κανείς εκεί επάνω», λέει ο Franco.

Για το «Spiderman 3», λέει ο Raimi, ο Maguire πολλαπλασίασε τις σκηνές δράσης. Μια μεγάλη σκηνή είχε το Χάρι που πάλευε με τον Πήτερ, ο οποίος δεν είχε το Σπάιντεϊ μαζί του. «Ήταν παραπάνω δουλειά για εμένα, αλλά ήταν όμορφα. Είναι τώρα καλό να έχουμε αυτές τις φάτσες εκεί, επειδή μπορείτε να σκεφτείτε για περισσότερους χαρακτήρες και να αντιδράσετε περισσότερο», λέει ο Maguire.

ΚΑΙ ΠΑΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ

«Είναι εντάξει για εμένα και δύσκολο για τον Tobey.», αναφέρει ο Raimi, «Έκανε ότι ήταν δυνατό να κάνει περισσότερο ως Σπάιντερμαν. Οι στάντμεν μπορούν να το καταλάβουν για τις γενικές λήψεις. Αλλά έπρεπε να το κάνει, σα μια φυσική κίνηση, να έρπει, να πέφτει, να πηδάει, να προσγειώνεται και να χτυπά με τη γροθιά του.» Ήταν ένα δύσκολο θέμα διότι μόλις είχε τελειώσει ο «Spiderman 2» μάθαμε ότι ο Maguire δε θα μπορούσε να επιστρέψει λόγω προβλημάτων της μέσης του. «Είμαστε πάντα προσεκτικοί με αυτόν. Εννοώ ότι έχει χρόνιο πρόβλημα και δουλεύει πάνω σε αυτό, έχει ένα φυσιοθεραπευτή και είμαστε προσεκτικοί να κάνουμε ότι θέλει», είπε η Ziskin.

«Οι ιστορίες με το Σπάιντερμαν έχουν γίνει παλαιομοδίτικες ιστορίες. Αισθάνομαι όπως αυτοί που κάνουν ταινίες πάνω σε αυτά που έγιναν στη ζωή μας. Το να δεις τον Tobey σαν ένα ανθρώπινο ον, όταν παλεύει, βλέπεις σε αυτόν έναν απλό άνθρωπο.», λέει ο Raimi. Ήδη όμως ετοιμάζει την τέταρτη συνέχεια του Σπάιντερμαν που σε δύο χρόνια θα πρέπει να έχει τελειώσει.

Γιάννης Φραγκούλης

Spiderman3 - Ο PETER PARKER ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΙΟ ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ

Το www.cinemainfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στην κινηματογραφική τέχνη και τους συντελεστές της. Μια δημιουργία του www.internetinfo.gr

2006-2007 © www.CINEMAINFO.GR