300
ΚΑΡΙΚΑΤΟΥΡΑ ΜΙΑΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο κόμικ του γνωστού από το «Sin City», Φρανκ Μίλερ. Πάνω σε αυτό, από ότι φαίνεται (δυστυχώς δεν έχω κοιτάξει το βιβλίο) στηρίζεται όλη η ιδέα του έργου, το σενάριο και οι διάλογοι. Αν και τα κόμικ αυτού του είδους δε βρίσκονται στις προτιμήσεις μου, προσπάθησα να δω την ταινία χωρίς προκαταλήψεις.
Η ιστορία, ως ένα σημείο μία αναπαράσταση των πραγματικών γεγονότων, της μάχης δηλαδή μεταξύ μιας μικρής ομάδας Σπαρτιατών και του πολυάριθμου στρατού των Περσών, είναι δοσμένη από την οπτική γωνία του Λεωνίδα, του βασιλιά της Σπάρτης. Σημείο εκκίνησης η προετοιμασία του και η μεταμόρφωσή του σε πολεμική μηχανή, όπως γίνονταν με κάθε υγιές αγόρι στη Σπάρτη. Το σώμα του δηλώνει την καταγωγή του και φανερώνει την προπόνησή του. Το σώμα, κυρίως το αντρικό υπερβολικά μυώδες σώμα, είναι ένα από τα κεντρικά σημεία της ταινίας, εκπέμποντας έναν ιδιαίτερο ερωτισμό όταν αυτό βρίσκεται σε κίνηση και διέγερση όπως σε μια μάχη. Με τον ίδιο τρόπο παρουσιάζεται και το γυναικείο σώμα ειδικότερα στη σκηνή του χρησμού όπου η νεαρή μάντισσα, μια σχεδόν γυμνή Σπαρτιάτισσα λικνίζεται και τραντάζεται οργασμικά λουσμένη σε ένα γαλάζιο φως.
Πραγματικά αυτή η σκηνή καθώς και ολόκληρη η σεκάνς στην οποία ο Λεωνίδας επισκέπτεται το μαντείο, μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής και είναι από τις πιο όμορφες εικόνες της ταινίας. Γιατί η ταινία σύντομα περνάει στις μάχες, αρκετά γραφικές (οι αποκεφαλισμοί είναι η δύναμή της) όπου το αίμα ρέει άφθονο χωρίς όμως να προκαλεί αποστροφή. Και εκεί εμφανίζεται ο Ξέρξης, μια καρικατούρα τόσο από την εμφάνισή του όσο και από τη στάση του, τη φωνή του, το περιεχόμενο των λόγων του, μια ερμαφρόδιτη φυσιογνωμία με ξυρισμένο κεφάλι, σκουλαρίκια και eyeliner. Και αυτή η περίεργη μορφή έχει φέρει μαζί της στης μάχη από τερατόμορφους ανθρώπους-κτήνη μέχρι ελέφαντες.
Η υπερβολή βέβαια είναι ένα χαρακτηριστικό της τέχνης των κόμικ (φαντάζομαι επίσης ότι κάπως έτσι θα διαδόθηκε πραγματικά η φήμη της μάχης των Θερμοπυλών) και δε νομίζω ότι με ενόχλησε τόσο όσο η απλοϊκότητα των χαρακτήρων (τι μπορεί όμως να περιμένει κανείς από τους λακωνικούς Σπαρτιάτες με το στρατιωτικό τους ήθος;). Παρόλα αυτά σε μια τέτοια φαντασίωση όλα επιτρέπονται και δε χρειάζεται να περιμένουμε πολλά όπως περιπλοκότητα στην πλοκή και τους χαρακτήρες. Ίσως το πιο ενδιαφέρον πρόσωπο να είναι τελικά η γυναίκα του Λεωνίδα (πολύ σύγχρονη και φεμινίστρια). Αναρωτιέμαι πάντως αν είχε παίξει τόσο σημαντικό ρόλο στην πραγματική ιστορία της Σπάρτης.
Η επιφάνεια του έργου παρουσιάζει κάποιο ενδιαφέρον αλλά δυστυχώς δεν έχει τίποτα από κάτω και γρήγορα γίνεται ανιαρό όπως μια διαφήμιση που ακόμα και αν διακρίνεται από εφευρετικότητα έχει παιχτεί πολλές φορές.
Φανή Γολέμη
300 Σκηνοθεσία: Zack Snyder Σενάριο: Zack Snyder, Kurt Johnstad, Michael Gordon, Frank Miller, Lynn Varley Φωτογραφία: Larry Fong Μοντάζ: William Hoy Μουσική: Tyler Bates Ήχος: Derek Vanderhorst Κοστούμια: Michael Wilkinson Σκηνικά: Paul Hotte Ειδικά εφέ: Louis Craig, Damian Fisher, David Loveday, Simon Martineau Ερμηνεύουν: Gerard Butler (Λεωνίδας), Lena Headey (Βασίλισσα Γοργώ), Dominic West (Θέρων), David Wenham (Δίλιος), Vincent Regan (λοχαγός), Michael Fassbender (Στέλιος), Tom Wisdom (Αστινός), Andrew Pleavin (Δάξος), Andrew Tiernan (Εφιάλτης), Rodrigo Santoro (Ξέρξης), Giovani Cimmino (Πλείσταρχος), Stephen McHattie (αυλικός), Greg Kramer (έφορος), Alex Ivanovici (έφορος), Kelly Craig (μάντισσα), Eli Snyder (Λεβνίδας μικρός), Tyler Max Neitzel (Λεωνίδας 15 χρονών), Tim Connolly (πατέρας του Λεωνίδα), Marie-Julie Rivest (μητέρα του Λεωνίδα) Παραγωγή: Mark Canton, Bernie Goldman, Bernie Goldmann, Gianni Nunnari, Jeffrey Silver, Steve Barnett, Steve K. Barnett Έτος παραγωγής: 2006 Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ Χρόνος: 117΄ Εταιρεία διανομής: Village Films.
300