ΣΙΝΕΜΑ INFO.GR. Ένα website αφιερωμένο στον κινηματογράφο.
47o ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΑΡΧΙΚΗ | ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ | ΤΑΙΝΙΕΣ | ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ | ΗΘΟΠΟΙΟΙ | ΝΕΑ
ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗΣ ΒΡΑΒΕΙΑ

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

47o ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ανταποκρίσεις του Γιάννη Φραγκούλη

ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗΣ - ΒΡΑΒΕΙΑ

Μετά από δέκα μέρες προβολών το Φεστιβάλ έφτασε στο τέλος του. Την Κυριακή έγινε η τελετή λήξης και σήμερα, τη Δευτέρα, συνεχίζονται να προβάλλονται οι ελληνικές ταινίες, σε επαναληπτικές προβολές για όσους έχασαν κάποια ή κάποιες ταινίες και θέλουν να τις δουν.

Τα προεόρτια

Όπως ακριβώς έγινε η τελετή έναρξης, με ανάλογο τρόπο έγινε και η τελετή λήξης. Αλλά πριν να πάμε στην τελετή λήξης θα πρέπει να αναφέρουμε τα προβλήματα που παρατηρήθηκαν πριν αυτή να ξεκινήσει. Η προσέλευση του κόσμου ήταν μεγάλη και συνωστισμός είχε παρατηρηθεί μπροστά από την πόρτα. Το πρώτο ερώτημα που μας ήρθε στο μυαλό ήταν από που θα μπούμε. Κάποιος μας απάντησε ότι θα μπούμε από την διπλανή πόρτα, όπως και στην τελετή έναρξης. Μετά από ένα κομφούζιο διαφορετικών και αντιφατικών απαντήσεων, τελικά μάθαμε ότι θα μπούμε από την πόρτα που είχαμε μπει και στην τελετή έναρξης. Μήπως το Γραφείο Τύπου δεν είχε ειδοποιήσει την ασφάλεια; Ποιος ξέρει! Όταν τελικά μπήκαμε, τότε παρατηρήσαμε ότι τα καθίσματα ήταν πολύ λιγότερα από τις προκλήσεις που είχαν μοιραστεί. Μάθαμε ότι είχαν μοιραστεί προσκλήσεις οπουδήποτε και δεν έφταναν για ανθρώπους που ήρθαν για να κάνουν τη δουλειά τους. Και, θα μου πείτε, είναι κακό που δόθηκαν πολλές προσκλήσεις; Καθόλου! Αν είχε κλειστεί μια πιο μεγάλη αίθουσα, όπως το Μέγαρο Μουσικής (όπου θα γίνει η τελετή απονομής των Κρατικών Βραβείων) ή το Βασιλικό Θέατρο. Ένα θέμα που θα πρέπει να το δει η Διοίκηση του Φεστιβάλ για την επόμενη διοργάνωση.

Αφού τακτοποιηθήκαμε στις θέσεις μας, ξεκίνησε η τελετή λήξης με παρουσιαστές τους Γιώργο Πυρπασόπουλο και Αθηνά Μαξίμου, όπως και στην τελετή έναρξης. Για ακόμη μια φορά διαπιστώσαμε ότι η Μαξίμου απλά δεν μπορεί να εκφέρει μια πρόταση με καλό συντακτικό και χωρίς να κομπιάζει δέκα φορές. Γιατί την έφεραν; Χάθηκαν οι Ελληνίδες ηθοποιοί; Η σκηνοθεσία της τελετής ήταν η ίδια ακριβώς χωρίς καμιά έκπληξη και φρεσκάδα. Σε όσα Φεστιβάλ έχω πάει στο εξωτερικό, μικρά ή μεγάλα, σε κανένα δεν έχω παρατηρήσει αυτά τα προβλήματα προέλευσης των καλεσμένων και σε κανένα δεν έχω δει μια τελετή που να είναι φανταχτερή, λαμπερή και γκλάμορους χωρίς κανένα λόγο. Εδώ δεν υπήρχε κάποιος λόγος και όλα φαίνονταν ψεύτικα. Πολύ ανθρώπινος και ζεστός ο λόγος της διευθύντριας του Φεστιβάλ, Δέσποινας Μουζάκη. Απέδειξε ότι μπορεί να συνδυάσει τη στιβαρή διοίκηση με την ανθρώπινη συμπεριφορά.

Η απονομή

Φέτος είχαμε δύο βραβεία παραπάνω. Με αυτό τον τρόπο τα βραβεία που δίνονται είναι πάρα πολλά και αυξάνουν δραματικά το χρόνο της τελετής λήξης, με αποτέλεσμα να αρχίζει πολύ αργά η ταινία αυτής της τελετής. Προηγήθηκαν τα βραβεία που δεν έδινε η Κριτική Επιτροπή και μετά αυτά που έδινε, ξεκινώντας από το τέλος προς την αρχή έτσι ώστε να κορυφωθεί η αγωνία για το ποια ταινία θα πάρει το Χρυσό Αλέξανδρο. Η Κριτική Επιτροπή αποτελούνταν από τους: Christine Vachon (ΗΠΑ), παραγωγό, Πρόεδρο, Diego Galan (Ισπανία), κριτικό κινηματογράφου, σκηνοθέτη, Katia Lund (Βραζιλία), σκηνοθέτη, σεναριογράφο και παραγωγό, Λεύτερης Βογιατζής (Ελλάδα), θεατρικό σκηνοθέτη και ηθοποιό, Mogens Rukov (Δανία), σεναριογράφο, καθηγητή σεναριογραφίας και δραματουργίας, Pierre Rissient (Γαλλία), σκηνοθέτη, διανομέα, κινηματογραφικό σύμβουλο, Xu Jinglei (Κίνα), σκηνοθέτη, σεναριογράφο και ηθοποιό.

Θεωρώ ότι είναι απόλυτα δικαιολογημένη η επιλογή της Κριτικής Επιτροπής σε δύο ταινίες «Οικογενειακοί δεσμοί» («Family ties»), του Kim Tae-yong (Κορέα) και «Ο ουρανός της Σουελί» («Suely in the sky»), του Karim Ainouz (Βραζιλία-Γερμανία-Πορτογαλία-Γαλλία). Και οι δύο ήταν πολύ καλές ταινίες, ξεχώρισαν από όλο το διαγωνιστικό πρόγραμμα και, ειδικά η πρώτη, ήταν η καλύτερη ταινία από όσες προβλήθηκαν σε αυτό το πρόγραμμα.

Προβληματισμό δημιουργεί η ανακοίνωση επιμέρους βραβείων. Αυτός ο προβληματισμός μπορεί να συνοψιστεί ως εξής: Ποιος ή ποια επιτροπή βλέπει αυτές τις ταινίες για να κρίνει την καλύτερη; Για τα βραβεία της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου και της Ένωσης Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, ξέρουμε πως γίνεται η επιλογή, για τα άλλα βραβεία όμως; Ένα επιπρόσθετο πρόβλημα δημιουργεί το θέμα της καταλληλότητας των ατόμων που επιλέγουν τις ταινίες που βραβεύονται, για αυτά τα βραβεία. Μήπως κάποιος θα έπρεπε να μας ανακοινώσει κάποια στιγμή τα μέλη αυτών των Επιτροπών;

Τα βραβεία

Βραβείο Καλύτερης μεγάλου μήκους ταινίας-Χρυσός Αλέξανδρος: «Οικογενειακοί δεσμοί», («Family ties»), του Kim Tae-yong, Ν. Κορέα, 37.000 ευρώ.
Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος: «Μια Παρασκευή απόγευμα» («On a Friday afternoon»), της Mona Zandi Haghighi, Ιράν, 22.000 ευρώ.
Βραβείο Σκηνοθεσίας: στο Slawomir Fabicki για την ταινία «Ανάκτηση» («Retrieval»), Πολωνία.
Βραβείο Σεναρίου: εξ ημισείας στο Mauricio Zacharias, Felipe Branganca, Karim Ainouz για την ταινία «Ο ουρανός της Σουελί» («Suely in the sky»), Βραζιλία-Γερμανία-Πορτογαλία-Γαλλία, και στους Sung Ki-young, Kim Tae-yong για την ταινία «Οικογενειακοί δεσμοί» («Family ties»), Ν. Κορέα.
Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού: στις Moon So-ri, Goh Doon-shim, Kong Hyo–jin και Kim Hae-ok για την ταινία «Οικογενειακοί δεσμοί», («Family ties»), του Kim Tae-yong, Ν. Κορέα.
Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού: στον Antoni Pawlicki για την ταινία «Ανάκτηση» («Retrieval»), του Slawomir Fabicki, Πολωνία.
Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος: στην ταινία «Ο ουρανός της Σουελί» («Suely in the sky»), του Karim Ainouz, Βραζιλία-Γερμανία-Πορτογαλία-Γαλλία.
Βραβεία FIPRESCI: Η Κριτική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) αποτελούμενη από τους: José Carlos Avellar (Βραζιλία), Genoveva Dimitrova (Βουλγαρία), Thilo Wydra (Γερμανία), Sergey Lavrentiev (Ρωσία), Ιωάννα Παπαγεωργίου (Ελλάδα), απονέμει τα εξής βραβεία: Για το Eπίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα στην ταινία: «Ο ουρανός της Σουελί» («Suely in the sky»), του Karim Ainouz, Βραζιλία-Γερμανία-Πορτογαλία-Γαλλία. Για τον Ελληνικό Κινηματογράφο 2006 στην ταινία: Eduasrt, της Αγγελικής Αντωνίου, Ελλάδα
Βραβείο «Καθημερινότητα: Υπέρβαση ή Συμφιλίωση»: Το βραβείο αυτό δίνεται από το Υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης. Απονέμεται στην ταινία «Προτιμώ τη Ρώμη από σένα» («Rome rather than you»), του Tariq Teguia, Αλγερία-Γαλλία-Γερμανία, 15.000ευρώ.
Βραβείο «Γυναίκα και ισότητα ευκαιριών»: Το βραβείο δίνεται από τη Γενική Γραμματεία Ισότητα του Υπουργείου Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. Απονέμεται στην ταινία «Σεράγεβο, σε αγαπώ» («Grbavica»), της Jasmila Zbanic, Αυστρία-Βοσνία Ερζεγοβίνη-Γερμανία-Κροατία, 6.000 ευρώ.
Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες αξίες»: «Το βιολί» («The violin»), του Francisco Vargas, Μεξικό, 15.000 ευρώ.
Βραβείο Crossroads: Το βραβείο δίνεται από τη Nokia. Απονέμεται στην ταινία «Pandora’s box», της Yesim Ustaoglu, 10.000 ευρώ απονέμεται στο πρότζεκτ του Crossroads.
Βραβείο Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου: Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου εκφράζει για μιαν ακόμη φορά την πλήρη αντίθεσή της στο θεσμό των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας, όπως έχει διαμορφωθεί. Η διαδικασία δεν εξασφαλίζει το αδιάβλητο της ψηφοφορίας ούτε ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες του ελληνικού κινηματογράφου. Επισημαίνεται η προοπτική των ψηφιακών ταινιών, με αφορμή και την ελπιδοφόρα ένταξή τους στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Μπορεί μέχρι στιγμής τα αποτελέσματα να μην είναι ικανοποιητικά, σίγουρα όμως αντανακλούν την προσπάθεια μιας νέας γενιάς δημιουργών που μπορεί τώρα πιο εύκολα και πιο φθηνά να δημιουργεί εκτός των σκοπέλων της «ελληνικότητας» και των επιτροπών. Δυστυχώς, η συνεχούμενη διόγκωση του προγράμματος αποδυναμώνει τα ίδια τα περιεχόμενα, διασπώντας την προσοχή του κοινού κι απαγορεύοντας την αποτίμηση των παντοειδών εκδηλώσεων.
Το βραβείο της ΠΕΚΚ απονέμεται στην ταινία: «Η ψυχή στο στόμα», του Γιάννη Οικονομίδη, για την τολμηρή σκηνοθετική του ματιά, για την δημιουργική εκμετάλλευση της αφαίρεσης, για τις ρωμαλέες ερμηνείες και για την επιθετική ανάδειξη της νεοελληνικής βαρβαρότητας.
ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΤΕΚΤ-ΟΤ: Ειδικό βραβείο τεχνικής αρτιότητας ΕΤΕΚΤ – ΟΤ (Ένωση Τεχνικών Ελλάδος Κινηματογράφου Τηλεόρασης - ΟΤ) για ελληνική παραγωγή απονέμεται στην ταινία, στην «Eduart», της Αγγελικής Αντωνίου
BΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ JAMESON: Το βραβείο Κοινού JAMESON του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια του 47ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 2.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία: «Ήταν ή δεν ήταν» («12:08 east of Bucharest»), του Corneliou Porumboiu, Ρουμανία. Για το DigitalWave του 47ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το βραβείο Κοινού JAMESON που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 2.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία: «Όνειρα θερινής επαρχίας», του Γιώργου Ακσεχερλίδη, Ελλάδα. Για το Διαγωνιστικό Τμήμα το βραβείο Κοινού που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000 ευρώ απονέμεται στην ταινία «Οικογενειακοί δεσμοί», («Family ties»), του Kim Tae-yong, Ν. Κορέα. Για το ελληνικό Πανόραμα το βραβείο Κοινού που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000 ευρώ απονέμεται στην ταινία «Ο γιος του φύλακα», του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου.

Σύντομος σχολιασμός

Όπως είπαμε, είναι απόλυτα δίκαιη η βράβευση της ταινίας «Οικογενειακοί δεσμοί», του Kim Tae-yong. Μια ταινία με δροσερή ματιά, η οποία μπαίνει βαθιά στο πρόβλημα των σχέσεων μέσα στην οικογένεια, αποφεύγει να διηγηθεί ιστορίες, αλλά περιγράφει αυτούς τους δεσμούς για να καταφέρει, τελικά, να φτιάξει την εικόνα της σύγχρονης (και) κορεάτικης κοινωνίας, η οποία χαρακτηρίζεται από την σήψη.

Όμως η ταινία «Ανάκτηση», του Slawomir Fabicki, δεν άξιζε το βραβείο σκηνοθεσίας, πιθανόν ο πρωταγωνιστής της να άξιζε κάποιο βραβείο. Η σκηνοθεσία του ήταν πολύ άτολμη και δεν απέδιδε σωστά το χαρακτήρα των πρωταγωνιστών της, όπως και τις μεταξύ τους σχέση. Κάτι ανάλογο ισχύει και για την ταινία «Μια Παρασκευή απόγευμα», της Mona Zandi Haghighi. Τυπικά ιρανική ταινία, τολμά να πιάσει ένα θέμα καυτό και επώδυνο, αλλά δεν άξιζε για τον Αργυρό Αλέξανδρο, εκεί θα βλέπαμε την ταινία «Ο ουρανός της Σουελί», η οποία περιορίστηκε στο βραβείο σεναρίου.

Για αυτές τις ταινίες, όπως και για τις βραβευμένες μπορεί ο αναγνώστης να ανατρέξει στις καθημερινές ανταποκρίσεις μας από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Με αυτό το σημείωμα αποχαιρετούμε τη Θεσσαλονίκη και από τη βάση μας πλέον θα γράψουμε τις υπόλοιπες αναφορές στα διάφορα τμήματα και αφιερώματα του Φεστιβάλ.

Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2006 Γιάννης Φραγκούλης

47o ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗΣ - ΒΡΑΒΕΙΑ

Το www.cinemainfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στην κινηματογραφική τέχνη και τους συντελεστές της. Μια δημιουργία του www.internetinfo.gr

2006 © www.CINEMAINFO.GR