Κινηματογράφος & επικοινωνία
ΤΕΥΧΟΣ 1 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2000
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το περιοδικό που κρατάτε στα χέρια σας θα το ξεφυλλίσετε, λίγο δύσπιστα την πρώτη φορά, αλλά φιλοδοξούμε να τραβήξει τελικά την προσοχή σας με το περιεχόμενό του. Αυτό είναι το στοίχημα που αυτή η έκδοση έχει βάλει: να μην πέσει σε ένα στείρο ακαδημαϊσμό, αλλά να εξετάζονται όλα τα θέματα με τη σοβαρότητα που πρέπει, που αρμόζει σε κάθε θέμα. Αν αυτό θα το πετύχουμε, εσείς θα το κρίνετε και θα το δείξετε με την εμπιστοσύνη σας προς την εκδοτική ομάδα του.
Αυτό το πρώτο τεύχος «βαραίνει» περισσότερο προς το κινηματογραφικό μέρος. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί πολύ απλά: το χρονικό διάστημα που μας πέρασε έγιναν όλα αυτά τα Φεστιβάλ (για τα οποία θα διαβάσετε) τα οποία δίνουν ένα διαφορετικό στίγμα, ενημερώνουν για τα τεκταινόμενα στον ελληνικό και διεθνή κινηματογραφικό χώρο. Δε θα μπορούσαμε, λοιπόν, να μην αναφερθούμε και να μην καταθέσουμε την προβληματική μας για αυτά. Νομίζουμε ότι αξίζει τον κόπο και τη θυσία να μην αναφερθούμε σε άλλα εξ’ίσου ενδιαφέροντα και σημαντικά θέματα. Αυτή πυκνότητα κινηματογραφικών φεστιβαλικών θεμάτων δεν πρόκειται να παρατηρηθεί σε άλλα τεύχη…
Στο αφιέρωμα, όπως και σε αυτό το τεύχος, θα αναπτύσσεται ένα ιδιαίτερο θέμα, θεωρητικό, για το οποίο δύσκολα μπορεί να βρει κανείς πληροφορίες στην ελληνική βιβλιογραφία. Το πρώτο θέμα με το οποίο καταπιανόμαστε είναι η ηθοποιία στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Ποιες είναι οι διαφορές; Πως ένα ηθοποιός κατευθύνεται από το σκηνοθέτη στις δύο αυτές τέχνες; Ποιες αντιλήψεις και πρακτικές μπορεί κανείς να καταγράψει στη θεατρική και κινηματογραφική σκηνοθεσία; Τέτοια ερωτήματα που άλλοτε θα απαντηθούν και άλλοτε αφήνονται να φανούν οι προεκτάσεις τους για να ξεκινήσει μια συζήτηση πάνω σε αυτό το θέμα. Τέλος μια «περίεργη» συζήτηση μεταξύ θεωρητικών και σκηνοθετών του κινηματογράφου και του θεάτρου, δείχνει κάποια θέματα προς συζήτηση.
Ακόμη ο κατάλογος ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους, άσχετα αν έχουν προβληθεί στους κινηματογράφους ή έχουν πάει στα διάφορα Φεστιβάλ, είναι χρήσιμος τόσο στον κινηματογραφόφιλο που θέλει να ενημερωθεί όσο και στο μελετητή που θέλει να καταγράψει και να μελετήσει την κίνηση στον ελληνικό κινηματογραφικό χώρο. Μια στατιστική μελέτη διευκολύνει κάποια συμπεράσματα που έχουν να κάνουν με την κινηματογραφική πολιτική, αλλά και με τις τάσεις που αναπτύσσονται ή τείνουν να αναπτυχθούν στην ελληνική κινηματογραφία. Μια εκδοτική προσπάθεια που υπήρχε σε άλλο περιοδικό και που μεταφέρεται από την ίδια ομάδα σε αυτό. Δύο βαρυσήμαντες συνεντεύξεις, του Marcel Matrin και του Ανδρέα Παγουλάτου, και οι δύο θεωρητικοί του κινηματογράφου (ο δεύτερος είναι και ποιητής και θεωρητικός της λογοτεχνίας) δίνουν μια ιδιαίτερη βαρύτητα. Ένα μικρό αφιέρωμα στο Στάνλεϊ Κιούμπρικ, ο ελάχιστος φόρος τιμής στο μεγάλο σκηνοθέτη, ένα κείμενο που μιλά για τη γλώσσα του κινηματογράφου και της φωτογραφίας, της γνωστής γλωσσολόγου Julia Kristeva, και οι λογοτεχνικές σελίδες συμπληρώνουν την ύλη αυτού του πρώτου τεύχους.
Υποσχόμαστε τα επόμενα τεύχη να είναι πιο συναρπαστικά, διαποτισμένα με τον έρωτα που δημιουργεί η επαφή με τη θεωρία που αναλύει τη γενεσιουργό αιτία της επικοινωνίας (τη γλώσσα του θεάτρου, του κινηματογράφου, της φωτογραφίας…), αλλά και με αυτές τις μορφές που δίνουν μια άλλη χάρη και ομορφιά στην καλλιτεχνική δημιουργία. Μια μικρή καθυστέρηση, συνέπεια ανώτερων των δυνάμεών μας δυσκολιών, ευελπιστούμε ότι δε θα ξανασυμβεί για να είμαστε κάθε τρίμηνο πιστοί στο ραντεβού με τον αναγνώστη.
Η ΣΥΝΤΑΞΗ