Άρθρα για την ιστορία του κινηματογράφου
ΤO ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΝΕΟ ΚΥΜΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ
Εδώ και αρκετά χρόνια, κάνει έντονη την παρουσία του ένα κινηματογραφικό ρεύμα νεότερων σκηνοθετών. Το 1999 εμφανίζεται η υπέροχη, αισθαντική, φυσιοκρατική και λυρική «Εαρινή σύναξις των αγροφυλάκων», του Δήμου Αβδελιώδη. Όμως σε αντίθεση...περισσότερα
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΕΤΑΞΑΣ Η ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ
Πως ο κινηματογράφος αναφέρεται στην περίοδο που έδρασε, στρατιωτικά και πολιτικά, ο Μεταξάς; Στην πραγματικότητα πολλές είναι οι ταινίες που, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, μιλάνε για αυτή την περίοδο. Πολύ λίγες έχουν κάτι να πουν για την περίοδο που προηγήθηκε του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και της Κατοχής...περισσότερα
ΠΟΛΙΤΙΚΟΛΟΓΟΥΜΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΩΣ
Θέλοντας να μιλήσουμε για τον πολιτικό κινηματογράφο στην Ελλάδα, θα πρέπει να θέσουμε κάποια ερωτήματα, στην αρχή της κουβέντας. Πότε μπορούμε να πούμε ότι έχουμε την πρώτη πολιτική ταινία στην Ελλάδα; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των ελληνικών πολιτικών ταινιών; Ποια ήταν, τελικά, η ανάγκη να παραχθούν τέτοιες ταινίες στη χώρα μας...περισσότερα
ΜΕ ΣΗΜΕΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ
Είναι αλήθεια ότι ουσιαστικά δεν υπάρχουν ταινίες που να αναφέρονται στην Πρωτομαγιά, με την έννοια του ντοκουμέντου, αν εξαιρέσουμε κάποια τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, τα οποία εδώ δε μας ενδιαφέρον, επειδή δε μας δίνουν μια επεξεργασμένη πληροφορία, επειδή δεν είναι κινηματογράφος. Θα μας ενδιέφερε εδώ το πως η Πρωτομαγιά έχει εμπνεύσει...περισσότερα
Ο ΝΕΟΣ ΡΟΥΜΑΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Το 1971 το Studio Vista εξέδωσε μια μονογραφία του Alistair Whyte με θέμα το «Ο νέος κινηματογράφος στην Ανατολική Ευρώπη», όπου υπήρχαν ακριβώς δύο φράσεις για τη Ρουμανία. Μια από αυτές θεωρούσε ότι η χώρα «παρήγαγε κάποια ενδιαφέροντα κινούμενα σχέδια, αλλά στον τομέα των ταινιών μυθοπλασίας υπάρχει μικρό ενδιαφέρον...περισσότερα
Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Από το 1931 -όταν ο οπερατέρ Ηρακλής Φοίβος φορτώνει σ’ένα αυτοκίνητο τη μηχανή λήψης και φιλμάρει τους πρωταγωνιστές του να οχούνται στην Τσιμισκή, στη Βενιζέλου και στην Αγίας Σοφίας, στην ταινία «Το μοιραίον», μέχρι το 1997 -όταν ο Βασίλης Μπουντούρης στήνει τη μηχανή του στον πεζόδρομο της Γούναρη και του Ντορέ, στο «Μπίζνες στα Βαλκάνια»-, η Θεσσαλονίκη εικονίζεται σε περισσότερες από 70 ταινίες μεγάλου μήκους, είτε με ολιγόλεπτα ‘περάσματα’ από την οθόνη, είτε, σπανιότερα, ως πρωταγωνίστρια...περισσότερα
Η ΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ - ΜΕΡΑ ΑΓΩΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ
Πριν 150 χρόνια, στη Νέα Υόρκη, οι εργάτριες στην κλωστοϋφαντουργία απεργούσαν μαζικά διεκδικώντας τα εργατικά τους δικαιώματα, τα οποία ήταν η αξιοπρέπεια στη δουλειά, καλύτερο μεροκάματο, το οποίο να πλησιάζει αυτό των αντρών, αφού η εργασία ήταν ίδια με αυτών. Είχαν προηγηθεί, βεβαίως, κινήματα υπέρ της ισότητας της γυναίκας με τον άντρα, τα οποία κατόπιν ονομάστηκαν «φεμινιστικά», αρχίζοντας τις εκπτώσεις στην πολιτική και ιδεολογική σκέψη, μια ενέργεια που σχεδιάστηκε από αυτούς που έχουν βάλει σκοπό να ισοπεδώνουν τα πάντα στην ιδεολογία και την ιστορία...περισσότερα
ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ