Άρθρα - Θεωρητικά κείμενα για τον κινηματογράφο
Ποιητικός κινηματογράφος
Το κείμενο αυτό είναι η εισήγηση που εκφώνησε η Αντουανέττα Αγγελίδη στο συνέδριο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών (ΟΚΛΕ) που έγινε στο Μεσολόγγι, όπου κεντρικό θέμα ήταν ο ποιητικός κινηματογράφος...περισσότερα
Ταινία μικρού μήκους
Από τη δεκαετία του 2000 και έπειτα άρχισε να αλλάζει το τοπίο στην ελληνική κινηματογραφία. Με καθυστέρηση δέκα περίπου χρόνων, έρχεται στην Ελλάδα, στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η ψηφιακή τεχνολογία όσον αφορά στην παραγωγή ταινιών, κατά πρώτο λόγο, και αργότερα στη διακίνησή τους. Ο ελληνικός κινηματογραφικός κόσμος...περισσότερα
Αναπαράσταση
Η δεύτερη και η πιο σημαντική περίοδος του ελληνικού κινηματογράφου οριοθετείτε από δύο ταινίες. Η πρώτη είναι το «Μέχρι το πλοίο» (1966), του Αλέξη Δαμιανού, και η δεύτερη είναι η «Αναπαράσταση» (1970), του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Η πρώτη πήρε Τιμητική Διάκριση...περισσότερα
Περιπτώσεις Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ
Αφού έχουμε δώσει έναν ορισμό του δημιουργικού ντοκιμαντέρ θα μπορέσουμε να αναφερθούμε εν εκτάσει σε κάποιες εξέχουσες περιπτώσεις αυτής της παγκόσμιας παραγωγής στον κινηματογράφο. Θα μιλήσουμε για κάποιους δημιουργούς που έγραψαν τη δική τους ιστορία στην κινηματογραφική παραγωγή του ντοκιμαντέρ, διεθνώς...περισσότερα
Η εαρινή σύναξις των αγροφυλάκων
Είναι δέκα χρόνια από τότε που παρουσιάστηκε η ταινία «Η εαρινή σύναξις των αγροφυλάκων», του Δήμου Αβδελιώδη. Ο χρόνος μας βοήθησε να δούμε την ταινία από μια διαφορετική ματιά και να βρούμε τις «τρύπες» που θα μας βοηθήσουν να περάσουμε μέσα στο «κουκούλι» της...περισσότερα
Ερωτικά μαθήματα για επαναστατική δράση
Είδαμε την ταινία «Ερωτικά μαθήματα για επαναστατική δράση», του Νίκου Αλευρά. Οι παλιότεροι το θυμούνται από την ταινία «Πέφτουν οι σφαίρες σα χαλάζι» (1977), η οποία παίχτηκε στην τηλεόραση και άντεξαν οι λογοκριτές να προβάλλουν μόνο το πρώτο μέρος της...περισσότερα
Αισθητική και χρόνος στον ιταλικό κινηματογραφικό
Στο «Ταξίδι στην Ιταλία» (1954), μια καθοριστική ταινία στην ιστορία του κινηματογράφου, ο Ροσελίνι ξεκίνησε μια δική του, καινοτόμο προσπάθεια επανεπεξεργασίας του χωροχρόνου στον αφηγηματικό κινηματογράφο...περισσότερα
17 Νοεμβρίου Πολυτεχνείο εξέγερση κινηματογράφος
Το 1973 είναι χρονιά που σημάδεψε πολλές γενιές Ελλήνων, ήταν το ορόσημο για το έπος της πολύ νεότερης ελληνικής ιστορίας. Συγχρόνως ήταν η αρχή του τέλους για τη χούντα που είχε ήδη τυραννήσει χιλιάδες Ελλήνων και είχε δημιουργήσει πολλά εθνικά θέματα...περισσότερα
Κινηματογραφικά Χριστούγεννα
Για τους χριστιανούς, περισσότερο, και για τον υπόλοιπο κόσμο, λιγότερο, τα Χριστούγεννα είναι η πιο σημαντική γιορτή του χρόνου. Αρκετές μέρες αργίας, οι τουρίστες μπορούν να τις εκμεταλλευτούν για να πάνε κάπου να ξεκουραστούν...περισσότερα
ΟΙ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΠΡΑΜΟΥ
Ένα κείμενο ανάλυσης, παράθεσης απόψεων, ένα κείμενο που κουβαλά μια διεισδυτική ματιά, αλλά και αυτή του ποιητή και του σκηνοθέτη, του Λευτέρη Ξανθόπουλου, ο οποίος απευθύνεται στο μυθιστοριογράφο, σεναριογράφο και κριτικό κινηματογράφου, το Γιώργο Μπράμο...περισσότερα
Η Μήδεια στο κινηματογράφο
Αν και προσφέρεται ο μύθος της Μήδειας για σεναριακή απόδοση και για κατασκευή ταινιών με εμπορική επιτυχία, στην ιστορία του κινηματογράφου δεν έχουμε πολλές προσεγγίσεις του...περισσότερα
«Ο ρεαλισμός στον κινηματογράφο και στην κινηματογραφική δουλειά του Ρόμπερτ Άλτμαν»
Ο ρεαλισμός στον κινηματογράφο είναι ένα πολύ αμφισβητήσιμο θέμα που πολλοί έχουν προσπαθήσει να εξηγήσουν και να καθορίσουν. Λαμβάνοντας υπόψη ότι μια ταινία δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια παραίσθηση ή μια αναπαράσταση ενός γεγονότος ή μιας κατάστασης, είναι πολύ δύσκολο να τεθούν τα όρια μεταξύ της πραγματικότητας και της μυθιστοριογραφίας, της αξιοπιστίας και φαντασίας...περισσότερα
Ο ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΟΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ΤΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥ
Ο μελετημένος, επεξεργασμένος ερωτικός κινηματογράφος που στοχάζεται τη σκηνοθεσία της σεξουαλικότητας και του έρωτα, ωθεί στο έπακρο τη φανταστική διάσταση, διεγείρει τη φαντασίωση και λειτουργεί κυρίως στο πεδίο της επιθυμίας και όχι τόσο σ’ αυτό της ανάγκης, χάρη στην επέμβασή του στη σχέση ορατού-μη ορατού στο σώμα του φιλμ...περισσότερα
ΑΠΕΛΠΙΔΗ ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ
Στις ταινίες του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ μπορούμε να πούμε ότι δοκιμάζεται η αντοχή του ανθρώπου, σαν πνεύμα και σα σάρκα, στις δοκιμασίες της Ιστορίας. Αυτή η Ιστορία μπορεί να είναι προσωπική ή συλλογική ή, ακόμα, να αποκτά μια συλλογικότητα μέσα απ’την επαφή των σωμάτων και των πνευμάτων...περισσότερα
Η ΜΙΜΗΣΗ ΣΤΟΝ ΙΟΣΕΛΙΑΝΙ
ΑΝ Ο ΑΝΤΟΝΕΝ ΑΡΤΩ είχε πει ότι στο σύγχρονό του θέατρο έδιναν περισσότερο χώρο για το λόγο και λιγότερη προσοχή στην κίνηση του σώματος και στο σκηνικό χώρο όπως επίσης, ότι οι Γάλλοι στο θέατρο μιλάνε πολύ, μπορούμε να πούμε κάτι ανάλογο για τον κινηματογράφο, σε παγκόσμιο επίπεδο και, οπωσδήποτε, μετά το τέλος του βωβού...περισσότερα
Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΤΡΙΦΟ
του Jean-Michel Frodon
Ο πολιτικός Τριφό, η διατύπωση μπορεί να εκπλήσσει όσο ο κινηματογραφιστής φαίνεται να προτιμά τη δράση μέσα στον κινηματογράφο παρά τη δράση μέσα στον κόσμο, σε αντίθεση με αυτό που ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ υποτίθεται ότι αντιπροσώπευε...περισσότερα
ΦΡΙΤΣ ΛΑΝΓΚ ένας μεγάλος κλασικός
του Θόδωρου Σούμα
ΕΞΟΥΣΙΑ, ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.Η συνηθέστερη λανγκική αφηγηματική δομή είναι ο ιστός της αράχνης, ιστός στον οποίο πιάνονται οι ήρωες των ταινιών...περισσότερα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ πολιτική της γραφής
του Arnaud Mace
Η πολιτική των δημιουργών, τι γίνεται με αυτή σήμερα; Να ακολουθήσουμε την αποδόμηση που προτείνει, να προδώσουμε τη διαφημιστική και θεσμική λογική της έννοιας του δημιουργού;...περισσότερα
Μπόξ, Χωρίς σταμάτημα
Θεατές αφηνιασμένοι που εκτοξεύουν κροσέ και άπερκατς στο κενό, νεαρές γυναίκες που χοροπηδούν, φωνάζοντας και τρέμοντας, παιδιά που τρέχουν προσπαθώντας να μιμηθούν τον αγώνα...περισσότερα
ΑΡΘΡΑ - ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ